پنج شنبه 9 فروردین 1403، 28 March 2024

تبلیغات
اجاره بهای استادیوم آزادی شش  برابر است
اجاره بهای استادیوم آزادی شش  برابر است
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 4 آذر 1395 ساعت 21:42
  • تعداد بازدید: 1757

اجاره بهای استادیوم آزادی شش  برابر است

 به گزارش آذربایجان ،درحالی که دوباشگاه بزرگ و محبوب پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس با چالش‌ها و محدودیت‌های بسیاری در درآمدزایی مواجه هستند یکی از عمده هزینه‌های آنها هم اجاره‌بهای استادیوم آزادی است که هر دوتیم مشترکا از آن استفاده می‌کنند. اگرچه این دوباشگاه به تازگی صاحب استادیوم‌های اختصاصی در شهر هم شده‌اند اما نه ورزشگاه امام رضا و نه شهید کاظمی امکان برگزاری مسابقات این دو تیم را ندارند و بعد از سال‌ها همچنان این آزادی پیر اما پرابهت است که می‌تواند پذیرای ایشان باشد. جالب اینکه دولتی بودن همزمان این دو باشگاه و مجموعه آزادی هم راه‌حلی برای فرار آنها از دادن اجاره بها نیست، چراکه متولی آنها دو نهاد متفاوت است. وزارت ورزش مالک اصلی سرخابی‌ها محسوب می‌شود و مجموعه آزادی زیرنظر شرکت مستقل تجهیز و توسعه اماکن ورزشی است. این شرکت هم البته برای اینکه از پس هزینه‌های سنگین حفظ و نگهداری این مجموعه ورزشی بزرگ، ملی و البته کهنسال که درواقع پیشانی ورزش ایران هم محسوب می‌شود برآید مجبور به گرفتن اجاره است. متوجه باشید که ورود و خروج بیش از چند ده هزارنفر در هربازی با ضعف فرهنگی در حفظ پاکیزگی محیط و البته استفاده از پروژکتورهایی با مصرف برق بالا هزینه‌های برگزاری هر بازی محسوب می‌شوند که به گفته دست‌اندرکاران این مجموعه هنگفت است.

رشد 6 برابری اجاره

اما این اجاره بها چقدر است؟ سال گذشته برای هر مسابقه لیگ به میزبانی آنها 58 میلیون تومان گرفته می‌شد البته درسال‌های گذشته یک‌بار عدد 100 میلیون برای هربازی مطرح شد که با واکنش بسیار تند مدیران وقت این دو باشگاه مواجه شد. آنها به دادن این مبلغ تن ندادند تا بالاخره مسوولان وارد دعوا شده و عددی که ذکر شد از دل توافق بیرون آمد؛ البته بازهم رقم سنگینی برای آنها درمجموع طول فصل تلقی می‌شد.اما داستان درفصل اخیرکاملا متفاوت است. این دوباشگاه طی نامه‌ای به استادیوم متذکر شدند که تبلیغات محیطی آنها در این فصل متعلق به خودشان است و سازمان لیگ دخل و تصرفی در این موضوع ندارد و حتی درخواست دراختیار گرفتن لاین سوم تبلیغ یعنی حدفاصل طبقه اول و دوم را هم داده‌اند. درخواست‌هایی که باعث شد شرکت تجهیز عددی بسیارمتفاوت را برای اجاره بهای این استادیوم در فصل اخیردر نظر بگیرد.340 میلیون تومان برای هرمسابقه. یعنی تقریبا 6برابر فصل گذشته. خواستی که بلافاصله با اعتراض شدید این دوباشگاه مواجه شد. اما این عدد عجیب ازکجابیرون آمد و با چه فرمولی؟ طباطبایی مدیرمجموعه آزادی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اطمینان می‌دهد آنها نقشی در این افزایش بها نداشته‌اند و کار کارشناسی شده است.او می‌گوید: «عددی که سال گذشته در نظرگرفته شد بدون محاسبه تبلیغات محیطی بود. اما آنها خودشان اعلام کردند که استفاده از محیط‌های تبلیغاتی مجموعه در اختیارخود آنها قرار گرفته است. بنابراین شرایط نسبت به فصل گذشته بسیار متفاوت شد. شرکت تجهیز یک گروه کارشناسی تشکیل داد و البته کارشناس رسمی دادگستری برای تعیین اجاره بها وارد عمل شد و تمام گزینه‌ها را محاسبه و سرآخر به این عدد رسید، بنابراین این عدد کارشناسی شده است و ماهم در آن نقشی نداشته‌ایم.»

دوباره بررسی می‌شود

اما یک محاسبه سرانگشتی می‌گوید اگر این دو تیم فقط نیمی از بازی‌های خود را که میزبان هستند در این استادیوم برگزار کنند باید 340 میلیون تومان را درعدد 15 ضرب کرد و این یعنی آنها سالی بیش از پنج میلیارد تومان باید فقط اجاره استادیوم آزادی را بدهند. این درحالی است که پیش از این و در گزارش‌هایی نوشتیم که به‌نظر نمی‌رسد مجموع درآمدهای این دوباشگاه از سامانه‌های هواداری و تبلیغات محیطی بیش از 20میلیارد تومان باشد. بنابراین حداقل یک‌چهارم از این درآمد به ورزشگاه آزادی اختصاص خواهد یافت که می‌تواند بهای سنگینی برای این دو باشگاه باشد. حال اما مدیر مجموعه آزادی اطمینان می‌دهد با اعتراض این دو باشگاه ممکن است این عدد بازنگری شود. طباطبایی می‌گوید: «نباید این شائبه به وجود آید که ما تا از این تیم‌ها پول نگیریم به آنها سرویس نمی‌دهیم. چنان که ازاول فصل تاکنون هیچ عددی از آنها دریافت نکرده‌ایم. مبنای کارما با این باشگاها و تیم‌ملی توافق و تفاهم است. آنها به این عدد اعتراض کردند و باز هم کارشناس جدیدی از دادگستری آن را بررسی می‌کند و بالاخره به عددی خواهیم رسید که مدیران دوباشگاه هم آن را تایید کنند.» طباطبایی از وجود طلب‌های سنگین آنها خبر می‌دهد: «بله طلب‌هایی هست اما ما مبنا را برهمکاری گذاشتیم و سعی می‌کنیم بیشترین همکاری را با این دو باشگاه داشته باشیم.»

توسط: امیر عباس

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید