جمعه 10 فروردین 1403، 29 March 2024

تبلیغات
درد گورخوابهای نصیرآباد اعتیاد نبود
درد گورخوابهای نصیرآباد اعتیاد نبود
  • 7 سال و 4 ماه قبل - 13 دی 1395 ساعت 12:54
  • تعداد بازدید: 1860

درد گورخوابهای نصیرآباد اعتیاد نبود

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام خبر افزایش 10 درصدی مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در هشت ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تاکید کرد: آمار چندان افزایش نیافته است اما موضوع نگران کننده آن است که مسمومیت حاد از طرقی چون تزریق، مصرف بیش از حد مواد، حمل مواد در شکم و پاره شدن آن افزایش یافته است.

به گزارش بازار آذربایجان به نقل از  ایسنا، پرویز افشار در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به فعالیت‌های انجام شده در سال جاری در راستای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و مشارکت نهادها و دستگاه‌های مختلف در این امر پرداخت و گفت: شمار NGOهای فعال مواد مخدر از 2371 مورد به 2365 مورد رسیده است.

وی افزود: تنظیم شیوه نامه با دستگاه‌های مختلف، حمایت از 679 طرح کارآفرینی، برگزاری 713 نشست توانمندسازی در استان ها از اقداماتی است که در زمینه مشارک ها انجام شده است. همچنین میزان کمک مردم در حاشیه شهرها به معتادان بهبود یافته و خانواده آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته قابل قیاس نیست و نشان دهنده افزایش حساسیت مردم است اما باید بیشتر در این زمینه کار کنیم.

ابراز نگرانی از مرگ‌ومیرهای ناشی از اوردوز / مرگ 1605 نفر بر اثر مواد مخدر طی 8 ماهه امسال


افشار  ضمن اشاره به شاخص‌های بین‌المللی افزود: حداکثر سهم مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در موارد حاد چون اوردوز حدود 30 درصد باید باشد و در مناطقی که وضعیت بسیار بد است حداکثر 50 درصد است اما در کشور ما حدود 63 درصد است و باید این آمار کاهش یابد.

به گفته وی بر اساس آمار هشت ماهه امسال 1605 نفر بر اثر مواد مخدر جان خود را از دست داده اند که 153 نفر زن و مابقی مرد بوده اند.

عقیم سازی معتادان متجاهر به صلاح نیست /  بررسی وضعیت تولد نوزادان دارای مادر معتاد در بیمارستانها
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره اظهاراتی مبنی بر عقیم سازی معتادان متجاهر و کارتن خواب ها گفت: مواضع رسمی ستاد را در قالب هماهنگی دستگاه‌ها اعلام می‌کنیم و اگر کارشناس یا مسوولی عقیده ای داشته باشد به معنای نظر رسمی نیست. عقیم سازی نه از نظر شرعی و نه قانونی و اخلاقی به صلاح نیست و افراد حق زندگی و زادوولد دارند.

افشار ادامه داد: اگر فرد پرخطری موقت از وسایل پیشگیری چون ایمپلنت‌های شش ماهه استفاده کند، قابل قبول است چون برگشت پذیر است و بستگی به شرایط فرد دارد و به عنوان مثال ممکن است زن معتادی دارای بیماری قابل انتقال چوت هپاتیت و ایدز به فرزند باشد که آن هم به صورت موردی بر اساس رای کمیسیون های مربوطه انجام می شود. درباره آمار نوزادان معتادان زن متجاهر نیز باید گفت که نوزاد متولد شده از مادر معتاد چه متجاهر باشد و چه نباشد در بیمارستان ها دنبال می شود و آمارهای اعلام شده، مجموع آماری است که اعلام می‌شود و احتمالا بخشی از آنها متجاهر بوده اند.

درد گورخوابهای نصیرآباد اعتیاد نبود
افشار درباره آمار متناقض از معتادان جمع آوری شده از گورستان نصیرآباد گفت: از مرکز اخوان بازدید داشتیم از مجموع آنها که در گورستان بودند فقط یک نفر به اخوان آمده و مابقی متجاهر واقعی نبودند و بخش قابل توجهی به گرمخانه ها رفته اند که نشان می دهد درد اصلی آنها اعتیاد نبوده است.

رسمی کردن کشت خشخاش در کشور موضوعیت ندارد

وی درخصوص شنیده‌هایی مبنی کشت خشخاش در کشور گفت: رسمی کردن کشت خشخاش در کشور ما موضوعیت ندارد. قبل از انقلاب کشت شقایق انجام می‌شد.

کتامین، مخدر نیست
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره مخدر جدید کتامین گفت: کتامین مخدر نیست و دارویی است که در بیهوشی استفاده می‌شود و قابلیت انحراف و سوء مصرف دارد اما آمارهای مصرف آن در ایران در سطحی نبوده که به بحران تبدیل شود با این حال مکانیسم های نظارتی و کنترلی را تقویت کرده‌ایم تا مشکل آفرین نشود.

محدود شدن ارسال پیش‌سازهای ساخت مخدرهای صنعتی از ایران

افشار در خصوص اقدامات انجام شده برای مهار تولید و صادرات شیشه گفت: زمانی مطرح بود که شیشه از ایران تولید و به کشورهای آسیای جنوب شرقی می رود. بازار داغی در آنجا از مواد محرک ایجاد شده بود و در کشور ما پیش ساز آمفتامین‌ها بیش از حد بود و قیمتش به شدت پایین آمده بود، عده‌ای ریسکش را می‌پذیرفتند تا به کشورهای دیگر بفرستند که با اقدامات انجام شده این میزان به حداقل رسیده است و کسانی که مبادرت به این امر کنند مجازات‌هایی برایشان وجود دارد و محدودیت‌ها باعث شده ارسال مواد از ایران بسیار محدود شود.

بنا نداریم کمپ ترک اعتیاد دانش آموزی ایجاد کنیم/ مرکز درمان اعتیاد نوجوانان زیر 17 سال راه‌اندازی خواهیم کرد

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره اظهارات متناقض پیرامون راه اندازی مراکز درمان و کمپ‌های ترک اعتیاد دانش آموزی و تصمیم ستاد برای شناسایی و درمان جمعیت معتاد دانش آموزی گفت: برنامه یا مرکز خاصی برای دانش آموزان چه به صورت بستری و چه سرپایی نداریم. آمار دانش آموزان معتاد بسیار حداقلی است و سازوکار درنظرگرفته شده از سوی ما و وزارت آموزش و پرورش غربالگری و مدیریت موردی و مشاوره برای دانش آموزان پرخطر است که شناسایی می شوند.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه از میان این افراد تعداد قلیلی ممکن است نیاز به درمان داشته باشند ادامه داد: اینها به آن دسته از مراکز ما که تخصص و تبحر بیشتری دارند و از روانشناسان قوی و آموزش دیده برخوردار هستند ارجاع می شوند. ما مرکز درمان اعتیاد دانش آموزی نداریم و بنا نداریم چنین مراکزی ایجاد کنیم.

افشار افزود: برنامه‌ای در خصوص راه‌اندازی مراکز درمان اعتیاد نوجوانان زیر 17 سال داریم که خاص دانش آموزان نیست و افرادی هستند که ممکن است درس را رها کرده و به کار مشغول و کودک کار و مانند آن باشند؛ علت این اقدام هم این است که جمعیت تحت پوشش درمان اعتیاد گروه سنی 18 تا 65 سال هستند و معتادان کمتر از  18 سال باقی می‌ماندند، البته باید تاکید کنم این مراکز کمپ نیستند بلکه بخش هایی در بیمارستان کودکان هستند و اکنون در سه تا چهار استان چنین مراکزی فعال‌اند و اگر ضرورت داشته باشد راه‌اندازی می شود.

به گفته وی مراکز بهاران نیز مراکز توانمند سازی معتادان بهبود یافته ویژه زنان و مردان است و برای نوجوانان زیر 17 سال راه‌اندازی نمی‌شود.

چشم های نامحسوس مراقب محله‌ها هستند

به گزارش  بازار آذربایجان،وی درخصوص رصد اماکن عمومی و نصب دوربین در اطراف مدارس برای جلوگیری از قاچاق مواد نیز گفت: گزارشات حاکی است در پاره‌ای مناطق توفیقاتی حاصل شده و بیشتر به مدارس دولتی معطوف بوده است اما در بعد کلان این اقدام انجام نشده است. نگاه ناجا بر روی استفاده از مرتبطین امر از میان مردم است و ورود نیرو با لباس و تشکیلات را نداریم و بنا نیست مردم احساس کنند فضا امنیتی شده بلکه چشم های نامحسوس مراقب محله هستند.

افشار تاکید کرد: نگاه ما از رصد در اطراف مدارس دستگیری قاچاقچی در محل نیست، بلکه اگر رابطین موردی را مشاهده کنند به نیروی انتظامی اطلاع می دهند و با موضوع ریشه‌ای برخورد می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره اردوگاه فشافویه که بناست برای نگه داری معتادان متجاهر مورد استفاده قرار بگیرد نیز گفت: در تهران ظرفیت سازی ویژه‌ای برای معتادان متجاهر انجام شده است. علاوه بر ظرفیت کمپ شفق، خاورشهر و جاجرود و استفاده از ظرفیت مراکز ماده 15 نیز برای سازماندهی 5 تا 6 هزار نفر اختصاص داده شد اما مشاهدات میدانی مبادی انتظامی نشان می‌داد تعداد متجاهرین بیش از این است و باید ظرفیت بیشتری ایجاد شود.

وی ادامه داد: فشافویه طبق ماده 42 و متعلق به قوه قضاییه و سازمان زندان ها است اما دارای سوله های مناسب و خالی است و موافقت صورت گرفت تا به عنوان مرکز ماده 16 آماده و استفاده شوند که به معنای بردن معتادان به زندان نیست. ما بخشی از فضای خالی اردوگاه را در اختیار می‌گیریم. اقدامات اولیه و بازدید ها از سوی مرتبطین از جمله وزارت بهداشت انجام شده و اشکالاتی وجود داشته که در حال رفع آن هستیم و فشافویه به لحاظ استانداردها تفاوتی با سایر مراکز نخواهد داشت.

عدم توقف طرح نظارت بر مراکز درمانی توسط بسیج جامعه پزشکی

وی همچنین درباره عدم توقف طرح نظارت بر مراکز درمانی توسط بسیج جامعه پزشکی با وجود حکم دیوان عدالت گفت: متأسفانه بررسی ها نشان داده که برخی استان‌ها هنوز این طرح را متوقف نکرده‌اند.

افشار افزود: ستاد نیز بر نحوه بکارگیری این ناظران اشکال وارد کرده بود، اما در اجرا دخالتی نداشته و وزارت بهداشت خود باید به دیوان عدالت پاسخگو باشد.

تریاک همچنان در صدر مکشوفات/ افزایش کشف حشیش و مرفین

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین به اعلام آمار کشفیات مواد مخدر در 9 ماهه نخست امسال پرداخت و گفت: 538 تن مواد مخدر در 9 ماهه اول امسال کشف شده و شاهد افزایش 8 درصدی کشفیات بودیم. آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد تریاک با 424 تن بیشترین سهم مواد مخدر مکشوفه را به خود اختصاص داده است.

وی افزود : این در حالی است که کشف 88 تن حشیش و 8 تن مرفین نشان از افزایش 20 و 48 درصدی این مواد دارد و در مقابل کشف 1398 کیلوگرم شیشه حاکی از کاهش 5 درصدی این ماده مخدر است که البته کشفیات سایر مواد مخدر نیز از قبیل گل و ماری‌جوانا با کاهش 81 درصدی همراه بوده است.

تغییر دوباره الگوی مصرف مواد مخدر از شیشه به سوی ماری جوانا و گل

وی ادامه داد: آمارهای حاکی از تغییر الگوی مصرف است و با کاهش تولید شیشه در کشور و افزایش قیمت این ماده شاهد تغییر الگوی مصرف در کشور هستیم و الگوی مصرف به سمت و سوی مصرف ماری‌جوانا و گل تغییر مسیر داده که البته به سمت مواد کم‌خطرتر بوده است.


افشار با بیان اینکه بیشترین سهم دستگاه‌های کاشف مواد از آن نیروی انتظامی است گفت: 90 درصد مواد مکشوفه توسط نیروی انتظامی، 7 درصد توسط وزارت اطلاعات و 3 درصد توسط بسیج انجام گرفته است.

رشد 30 درصدی دستگیری معتادان متجاهر

وی با اشاره به دستگیری بیش از 293 هزار و 370 مورد در خصوص مواد مخدر گفت: میزان دستگیری‌های مرتبط با موادمخدر در 9 ماهه نخست امسال 11 درصد رشد داشته که در این میان 190 هزار نفر قاچاقچی مواد مخدر دستگیر شدند و مابقی معتادان متجاهری بودند که دستگیری آنها 30 درصد رشد داشت.


افشار ادامه داد: البته در شهر تهران نیز حدود 15 هزار مورد از معتادان متجاهر تحت برنامه‌های ساماندهی قرار گرفتند.

توسط: مدیر

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید