پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403، 25 April 2024

تبلیغات
31 اردیبهشت؛ روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی
31 اردیبهشت؛ روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی
  • 7 سال قبل - 31 اردیبهشت 1396 ساعت 21:19
  • تعداد بازدید: 2243

31 اردیبهشت؛ روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی

به گزارش بازار آذربایجان،دین مبین اسلام، اهمیت فوق العاده ای برای نجات جان انسان ها قائل است؛ چنانچه در قرآن کریم، سوره مبارکه مائده آیه ٣٢ به تصریح اشاره شده است: "هرگاه کسی باعث بقای نفسی شود مانند آن ست که باعث نجات جان تمام انسان ها شده است".

چگونه کارت اهدای عضو دریافت کنیم ؟

کارت اهدای عضو اینترنتی هم صادر می‌شود.

"اهدای عضو، اهدای زندگی...". این شعار را حتما زیاد شنیده‌اید. هم تلخ است و هم آرامش‌بخش. تلخ است برای مادری که نمی‌خواهد باور کند دفتر زندگی فرزندش دیگر در این دنیا بسته شده و در عین حال صدای شنیدن تپش‌های او در کالبد دیگری می‌تواند آرامش کند.

بیمار مرگ مغزی

به گزارش عصر ارتباط، بیمار مرگ مغزی، حرف نمی‌زند، نمی‌بیند، به هیچ‌یک از تحریکات خارجی پاسخی نمی‌دهد و بدون استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی قادر به نفس کشیدن نیست. تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت‌ها، خونریزی‌های داخلی مغز و همچنین سکته مغزی از شایع‌ترین علل مرگ مغزی‌اند.

در مرگ مغزی، خون‌رسانی به مغز متوقف شده، اکسیژن‌رسانی به آن انجام نمی‌شود. مغز تمام کارکرد خود را از دست می‌دهد و دچار تخریب غیرقابل برگشت می‌شود. اگرچه پس از مرگ مغزی اعضای دیگر از جمله قلب، کبد و کلیه‌ها هنوز دارای عملکرد هستند، اما به تدریج در طی چند روز آینده، از کار خواهند افتاد.

جایگاه اهدای عضو در ایران

چندین سال پیش در ایران، مقاومت‌های زیادی از اهدای عضو بیمار مرگ مغزی می‌شد. خانواده بیمار نمی‌خواست باور کند که دیگر عزیزش زنده نیست، نمی‌خواست دخترش، همسرش یا پسرش را زیر کارد جراحی سلاخی کنند. اما کم‌کم قبول کردن این موضوع که اعضای بدن عزیزشان می‌تواند در جسم شخص دیگری هنوز نفس بکشد و به بیمار دیگری که تا مرگ فاصله‌ای ندارد جان دهد مسکنی می‌شد برای خانواده.

با داشتن کارت اهدای عضو، فرد به پزشکان اجازه می‌دهد اعضای بدنش را جدا کنند، حتی در شرایطی که خانواده با این کار مخالفت می‌کند. شاید به فکر داشتن چنین کارتی افتاده باشید. اگر بخواهید با مراجعه به سایت http://www.ehda.ir می‌توانید فرم ثبت‌نام را پر کنید.

پرکردن برخی از مشخصات همچون کد ملی، محل تولد و دیگر اطلاعات هویتی در این فرم الزامی است. درج اطلاعاتی که مشخص شده اجباری است روی کارت ثبت می‌شود. پس از اتمام فرآیند ثبت‌نام، کدی به فرد داده می‌شود که از طریق آن می‌تواند در جریان آخرین وضعیت صدور کارتش قرار بگیرد. 

توسط: مدیر

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

چند خبر دیگر