جمعه 10 فروردین 1403، 29 March 2024

تبلیغات
آیا بیگ بنگ از درون یک سیاهچاله روی داد؟
آیا بیگ بنگ از درون یک سیاهچاله روی داد؟
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 20 آبان 1395 ساعت 10:14
  • تعداد بازدید: 2122

آیا بیگ بنگ از درون یک سیاهچاله روی داد؟

با توجه درک احسن ما از کیهان، اگر شما به دورترین فاصله در زمان سفر کنید – در حدود ۱۳٫۸ میلیارد سال پیش یا بیشتر – سرانجام به تکینگی خواهید رسید، جایی که قوانین بر فروپاشی فضا-زمان حکمرانی می‌کنند، در این حالت این پرسش به ذهن خطور می‌کند که آیا بیگ بنگ می‌توانسته از درون یک سیاهچاله شکل گرفته باشد؟

علی رغم فعالیت‌ها و پژوهش‌های فراوان، امکان آن برای انسان وجود ندارد که این مقدار به گذشته سفر کرده و از آنچه که در آغاز جهان اتفاق افتاده آگاهی یابد. اما ما از این مسئله مطمئن هستیم که در تاریخ جهان، نوعی تکینگی وجود داشته است که درون یک سیاهچاله قرار دارد. همانطور که فیزیکدان اثان سیگل ادعا می‌کند، شاید بیشتر از آن چه که تصور می‌کنید، نقطه مشترک میان این دو رویداد میباشد.شاید قدری رخوت انگیز به نظر برسد، اما همانطور که سیگل اشاره می‌کند، از دیدگاه ریاضی، هیچ دلیلی وجود ندارد که بیگ بنگ را نتوان به فروپاشی یک ستاره از درون یک سیاهچاله، نسبت داد.

نقطه مشترک میان سیاهچاله‌ها و بیگ بنگ این است که آنها فقط دو نمونه از یک تکینگی هستند که ما در این جهان می‌شناسیم. تکینگی به نقطه‌ای اطلاق می‌شود که قوانین حاکم بر جهان ما در آن کارایی ندارند‌. جهان ما در این سناریو زمانی به وجود آمد که ستاره ای در جهان چهار بعدی به خاطر فروپاشی به سیاهچاله تبدیل شد. از آنجا که ما نمی‌توانیم هر آن اتفاقی را که بر سر تکینگی یک سیاهچاله می‌آید را مورد محاسبه قرار دهیم، آنچه محاسبه می‌کنیم چیزی است که در مرز ِ افق رویداد به وقوع می‌پیوندد. این رخدادها با هر آنچه که در زمان تولد کیهان اتفاق افتاده، مطابقت می‌کند. با ایجاد نخستین سیاهچاله در اثر انفجار درونی هسته ستاره و فروپاشی آن، ابتدا افق رویداد پدید آمده و سپس با سرعت زیادی گسترش یافت. با گیر افتادن اجرام و مواد بیشتر درم سیاهچاله بر اندازه آن افزوده شد...

 

توسط: صبا

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید