پنج شنبه 30 فروردین 1403، 18 April 2024

تبلیغات
تولید حسگرهایی برای تشخیص زود هنگام بیماری ها
تولید حسگرهایی برای تشخیص زود هنگام بیماری ها
  • 7 سال و 6 ماه قبل - 21 آبان 1395 ساعت 19:27
  • تعداد بازدید: 1625

تولید حسگرهایی برای تشخیص زود هنگام بیماری ها

پژوهشگران دانشگاه یزد با استفاده از رشته‌های DNA و نانو مواد حسگرهایی را برای تشخیص بیماری‌ها به ویژه انواع سرطان‌ها عرضه کردند و امیدوارند با تجاری سازی آن بتوانند افق روشنی را برای تشخیص زودهنگام بیماری‌ها پدید آورند.
 مظلوم اردکانی از محققان طرح گفت: با توجه به پیشرفت‌های اخیر در علم پزشکی و فناوری زیستی و همچنین توجه روزافزون انسان به بهداشت و سلامت، ضرورت اندازه‌گیری مقادیر کم داروها، نشانگرهای زیستی و گونه‌های زیست محیطی روز به روز بیشتر احساس می‌شود.
او با اشاره به اجرای پروژه تحقیقاتی افزود: در این راستا طرح مطالعاتی با عنوان توسعه دانش ساخت حسگرها، ایمونو حسگرها و آپتا حسگرهای الکتروشیمیایی اصلاح شده به دانش بنیادی در زمینه ساخت ایمونو حسگرها و آپتا حسگرها برای تشخیص زودرس بیماری‌ها دست یافتیم.
اردکانی با اشاره به جزییات این طرح پژوهشی، گفت: برای این منظور در این پژوهش از نانو ذرات فلزی مختلف، نانو کامپوزیت‌ها، اصلاح‌گرهای آلی، پلیمری، رشته‌هایDNA ، آنتی بادی و نانومواد بر پایه مواد کربنی و مایعات یونی برای ساخت و اصلاح انواع حسگرها استفاده کردیم.
مظلوم اردکانی، آپتا حسگرها را حسگرهایی دانست که بر اساس آنتی ژن‌ها و آنتی بادی‌ها اقدام به شناسایی بیماری‌ها می‌کند وافزود: ایمونو حسگرها ترکیبی از آنتی ژن - آنتی بادی و آپتا حسگرها ترکیبی از آپتامرها هستند که می‌توانند در آینده نویدبخش تشخیص سریع بسیاری از بیماری‌ها باشد به طوری که مثلا اگر سرطان 5 مرحله داشته باشد استفاده از این سیستم می‌تواند در مرحله اول بیماری را تشخیص دهد.
اوگفت: در این طرح تحقیقاتی با استفاده از حسگر تولید شده موفق به بررسی تشخیص توالی، نقص، جهش و هیبریداسیون در مولکول DNA ، تشخیص نشانگرهای سرطان و سلول‌های توموری، برهم کنش‌های آنتی ژن - آنتی بادی، بررسی اثر دارو بر فرآیندهای بیولوژیکی، اندازه گیری داروهای مختلف در نمونه‌های حقیقی مانند خون و ادرار و اندازه گیری آلاینده‎‌های مختلف شدیم.
این عضو هیئت علمی افزود: از آنجایی که در تولید این حسگر بخشی از مواد زیستی مانند آنتی ژن، آنتی بادی، آپتامر، آنزیم‌ها و نانو مواد همراه با پلیمرهای هادی استفاده ‌شد از این رو تشخیص زودرس بیماری‌هایی مانند بیماری‌های عفونی، ایدز و سرطان‌ها از طریق آن در آینده امکان پذیر خواهد بود.

توسط: مدیر

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید