جمعه 31 فروردین 1403، 19 April 2024

تبلیغات
آب درمانی و فواید آن
آب درمانی و فواید آن
  • 7 سال و 6 ماه قبل - 23 آبان 1395 ساعت 05:22
  • تعداد بازدید: 1880

آب درمانی و فواید آن

 〽〽〽 آب درمانی و فواید آن ، از زبان متخصصان   ⏬#قسمت_سوم ⏬
#پزشکی_ورزشی #علم_تمرین #حرکت_شناسی #آب_درمانی 
 

〽〽〽 ️ برنامه حرکات آب درمانی متشکل از انواع مختلفی از درمان‌ها و تمریناتی است که در یک استخر یا محیط آبی ، انجام می‌شوند و می‌توانند به طور خاص برای #تسکین_درد_کمر در بخش تحتانی طراحی شوند. 
✔ این تمرینات همچنین تاثیر قابل ملاحظه ای برعضلات دارند و عضلات را برای اجتناب از عود درد کمر در آینده تقویت می‌کنند. روش‌های آب درمانی بخصوص در مواردی سودمند هستند که بواسطه شدت درد کمر، کاهش تراکم استخوانی، ناتوانی یا دیگرعوامل انجام یک برنامه تمرینات بر روی زمین امکان پذیر نباشد. 
〽〽〽 آب درمانی فی نفسه تمرینی چند کاره بوده بخصوص برای افراد دچار بیماری هایی مانند ⏬

✔   آرتروز
✔    پوکی استخوان پیشرفته 👈 مستعد شکستگی و یا همراه با درد ناشی از شکستگی
✔    کشیدگی یا پارگی عضله

〽〽〽 آب درمانی علاوه بر این بیماری‌ها غالبا به عنوان شکلی از #تمرین_درمانی برای درمان افراد #دیابتی و همینطور افراد دچار #فشار_خون بالا توصیه می‌شود.
🎯 هر دوی این بیماری‌ها می‌توانند با آب درمانی بهبود یابند و قابل کنترل‌تر شوند. همه این بیماری‌ها می‌توانند باعث شوند که ورزش کردن روی سطح سخت یا حتی نرم یا در حالت ایستاده ناراحت کننده و دردناک باشد. این در حالی است که آب محیطی لطیف‌تر و خوشایندتر ایجاد می‌کند.
〽〽〽 آب درمانی بسیاری از همان مزایای مربوط به برنامه تمرین روی زمین را به افراد ارئه می‌دهد که از جمله این مزایا توسعه یک برنامه درمانی است که به دقت برای فرد طراحی شده است.


〽〽〽 بر اساس تحقیقات محققان خواص فیزیکی آب باعث می‌شود آب محیط بسیار مطلوبی برای ورزش کردن و به منظور درمان کمر درد و دیگر #آسیب_های #اسکلتی  #عضلانی باشد. برخی از مهم‌ترین خواص آب که ورزش کردن در آن را آسان‌تر می‌سازند عبارتند از ⏬

 ✔   خاصیت شناوری 👈 آب نیروی جاذبه را خنثی کرده و به هنگام غوطه ور شدن بیمار در آن به تحمل وزن او به شیوه ای کنترل شده کمک می‌کند. چنین چیزی می‌تواند به گسترش و بهبود توازن و قدرت فرد کمک کند. خاصیت شناوری آب همچنین بواسطه حذف نیروهای گرانشی امکان طیف گسترده‌تری از وضعیت‌های قرار گیری بدن را فراهم می‌کند؛ بخصوص برای ورزش هایی که در آن‌ها  به بلند کردن پاها که در بیشتر افراد سنگین‌ترین اعضای بدن هستند نیاز است.
✔    ویسکوزیته #گرانروی  👈 آب به واسطه اصطکاک کمی که دارد مقاومت ایجاد می‌کند و به این ترتیب در حالی که خطر آسیب دیدگی بیشتر را بواسطه فقدان تعادل کاهش می‌دهد امکان تقویت و تاثیرگذاری بر آسیب دیدگی را فراهم می‌نماید.
✔    فشار هیدرواستاتیک 👈 فشار #هیدرواستاتیک اثرات نیرومندی تولید می‌کند که عملکرد قلب و ریه را بهبود داده باعث می‌شود ورزش‌های آبی شیوه بسیار سودمندی برای حفظ و تقویت عملکرد قلب و ریه باشند. این تاثیر ناشی از فشار همچنین به بهبود جریان خون عضلات کمک می‌کند.

🎯بر اساس یافته‌های محققان ، بطور کلی هر گونه معالجه و مداوای کمردرد به کمک آب را می‌توان هیدروتراپی یا آب درمانی دانست. معمولا از آب به خاطر اثراتش در ایجاد گرما، سرما، تسکین در ریلکس کردن عضلات کمر و درمان کمردرد استفاده می‌گردد. آب به دلیل برخی خواص فیزیکی نظیر چسبندگی، شناوری، فشار و ویسکوزیته #غلظت اثرات مفیدی در انجام حرکات ورزشی برای درمان کمردرد دارد. 
〽〽〽 مطابق قانون ارشمیدس هنگامی که بدن در آب غوطه ور می‌شود به اندازه‌ی حجم آب جابه جا شده از وزن آن کاسته می‌شود. از آنجایی که وزن بدن در آب کمتر است، لذا بیمار مبتلا به کمردرد قادر می‌گردد که اندامهایش را با صرف نیروی کمتری به حرکت در آورد و به دلیل کاهش فشار بدن بر مفاصل، درد کمتری را هنگام انجام حرکات احساس می‌کند.
✔ از سوی دیگر، هنگامی که حرکت بر خلاف جهت آب انجام می‌گیرد، فشاری از طرف آب بر اندامها وارد می‌آید که سبب تقویت عضلات ضعیف و درمان کمردرد می‌شود. علاوه بر این با تغییر سرعت حرکات می‌توان شدت ورزش در آب را کاهش یا افزایش داد.

توسط: مدیر

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
برچسب ها:
بازار آگهی
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

چند خبر دیگر