شنبه 1 اردیبهشت 1403، 20 April 2024

تبلیغات
سیاهچاله‌‌ای که از میدان نبرد دو کهکشان گریخت
سیاهچاله‌‌ای که از میدان نبرد دو کهکشان گریخت
  • 7 سال و 6 ماه قبل - 26 آبان 1395 ساعت 21:39
  • تعداد بازدید: 1335

سیاهچاله‌‌ای که از میدان نبرد دو کهکشان گریخت

این دو کهکشان اعضای یک خوشه‌ی کهکشانی در فاصله‌ی بیش از ۲ میلیارد سال نوری زمین هستند. در رویارویی نزدیک آنها که میلیون‌ها سال پیش انجام گرفته بود، تقریبا همه‌ی ستارگان و گازهای کهکشان کوچک‌تر از آن جدا شد. تنها چیزی که باقی مانده سیاهچاله‌ی آن و یک پس‌مانده‌ی کوچک کهکشانی به پهنای تنها ۳۰۰۰ سال نوری است. برای مقایسه، کهکشان راه شیری حدود ۱۰۰ هزار سال نوری گستردگی دارد.این کشف بخشی از یک برنامه‌ برای یافتن ابرسیاهچاله‌هایی چند میلیون تا چند برابر خورشید بود که در مرکز کهکشان‌ها جای “ندارند”. به طور معمول ابرسیاهچاله‌ها در مرکز بیشتر کهکشان‌های لانه کرده‌اند. باور بر این است که کهکشان‌های بزرگ با بلعیدن همدم‌های کوچک‌ترشان رشد می‌کنند. در چنین فرآیندهایی، سیاهچاله‌های هر دو کهکشان هم به گرد یکدیگر می‌چرخند تا سرانجام با هم یکی شوند.

به گفته‌ی یکی از محققان: «این جرم به احتمال بسیار تا حدود یک میلیارد سال دیگر به کلی از دیده‌ها پنهان خواهد شد.» به گفته‌ی وی این بدان معناست که چه بسا شمار بسیاری از چنین اجرامی که از رویارویی‌های گذشته‌ی کهکشان‌ها به جا مانده‌اند وجود داشته باشد که اخترشناسان دیگر نمی‌توانند آنها را ببینند...

 

توسط: صبا

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

اخبار و خواندنی ها
اخترشناسان به کمک چشم رادیویی تیزبین آرایه‌ی خط پایه‌ی بسیار بلند (VLBA) متعلق به بنیاد ملی دانش، بازمانده‌های پاره پاره‌ی یک کهکشان را دیده‌اند که پس از برخورد با یک کهکشان بزرگ‌تر، از درون آن گذشته و اکنون سیاهچاله‌اش به همراه بخش کوچکی از پیکرش، با سرعت بیش از ۳۲۰۰ کیلومتر بر ثانیه در حال ِ فرار از میدان نبرد هستند.