پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403، 25 April 2024

تبلیغات
خطرات تند غذا خوردن بر بدن
خطرات تند غذا خوردن بر بدن
  • 7 سال و 7 ماه قبل - 6 آبان 1395 ساعت 20:10
  • تعداد بازدید: 1760

خطرات تند غذا خوردن بر بدن

دکتر''حسین خدمت'' فوق تخصص گوارش گفت: تندتند غذا خوردن و خوب نجویدن غذا از عوامل مهم سوء جذب است در حالی که این موارد کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
ایشان افزود:نخستین عامل موثر بر سوءجذب مواد غذایی، وضعیت دهان و دندان است. برخی از افراد به علت ابتلا به بیماریهایی مانند ''پوسیدگی'' دندان نمی‌توانند به خوبی غذاها را بجوند و خرد کنند. همین عامل باعث سوءجذب میشود و آنان هنگام دفع مواد غذایی،مواد را به همان شکلی که خورده اند دفع می‌کنند.
ایشان با اشاره به تاثیر بزاق دهان بر جذب مواد غذایی اظهار کرد: بزاق دهان مراحل اولیه جذب و هضم مواد غذایی را انجام می‌دهد بنابراین افرادی که دچار خشکی دهان هستند یا با دهان نفس 
می‌کشند دچار سوءجذب می‌شوند چرا که بزاق آنان به اندازه کافی ترشح
 نمی شود بنابراین مراحل اولیه هضم و جذب موادغذایی انجام نمی‌شود، این در حالیست که بزاق غذا را نرم میکند و در جذب کربوهیدرتها تاثیر دارد.
خدمت افزود: اگر اسید معده دچار مشکل شده باشد پروتئین‌ها به خوبی هضم نمی‌شوند. از سویی دیگر در صورت صاف شدن پرزهای معده یا نازک شدن جداره آن به علت افزایش سن یا ابتلا به بیماری هایی مانند عوارض التهابی، عفونت‌های میکروبی با میکروب ''هلیکوباکترپایلوری''فرد دچار سوءجذب می‌شود. 
وی با بیان اینکه لوزالمعده مهمترین عضو در هضم مواد غذایی است، اظهار کرد: آنزیم‌های موجود در لوزالمعده باعث هضم چربی ها،قندها و پروتئین‌ها می‌شود بنابراین اگر این عضو به هر دلیلی آسیب ببیند بیمار با مشکل جدی در هضم و جذب مواد غذایی روبرو میشود.
وی با اشاره به نقش مهم کبد در هضم و جذب موادغذایی اظهار کرد: اگر کبد بیش از ۸۰ درصد از کارایی خود را از دست بدهد، بیمار دچار سوء جذب چربی‌ها و ویتامین‌های محلول در چربی (ویتامینهای K ,D ,E وA) دارد و درصورت بروز مشکلی در کبد فرد دجار کمبود این ویتامین‌ها می‌شود.

در پایان گفت: ۳۰ درصد از افراد جوامع مختلف دچار سوء هضم و سوءجذب هستند که سالم نبودن دندان ها، تند تند غذا خوردن،صرف غذا همراه با استرس از جمله عوامل دچار شدن به این عارضه است و استرس هم  باعث بلعیدن هوا همراه غذا می‌شود.
 

توسط: نفس

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید