جمعه 31 فروردین 1403، 19 April 2024

تبلیغات
توطئه‌ای شوم برای خالی کردن جیب جوانان
توطئه‌ای شوم برای خالی کردن جیب جوانان
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 19 آذر 1395 ساعت 10:06
  • تعداد بازدید: 1721

توطئه‌ای شوم برای خالی کردن جیب جوانان

توسعه و گستره فضای مجازی با همه مزایا و محاسنی که در پی دارد،حامل مضرات متعددی نیز است، آسیب هایی که بخشی از آن در قمارخانه‌های مجازی ظهور و بروز می‌یابد.

به گزارش بازار آذربایجان ،فضای مجازی از مدت‌ها پیش شاهد برد و باخت‌های سنگینی از سوی برخی از پوکربازهای حرفه ای است،افرادی که بعضا جوانانی وطنی نیز در آن نقش آفرینی می‌کنند.

سایت هایی که در خارج از مرزهای ایران و در کشورهایی همچون کانادا،روسیه و...مدیریت و هدایت می‌شد و به محفل و بستری برای جولان قماربازهایی تبدیل شده که به زعم خویش شانس و بخت و اقبال خود را در آن به آزمون می‌گذارند.

اگر چه به لطف دستگاه‌های نظارتی،بخش قابل توجهی از سایت‌های قمار مسدود و فیلتر شده اند و دسترسی به آن به سادگی امکان پذیر نیست،اما متاسفانه در شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام امکان آلوده شدن به قمار خانه‌های مجازی همچنان وجود دارد.

 کلاه هایی که در سایت‌های قمار برداشته می‌شود

اصل و اساس قمار از منظر شرعی و دینی حرام و عملی نکوهیده است و به واقع افرادی که وارد این منجلاب می‌شوند،هستی و نیستی خویش را در سبد تاراج می‌گذارند،حال تصور کنید در کنار این فعل مذموم،کلاهبرداری و تقلب هم عجین شود.

چندی پیش،سرهنگ علی نیک نفس،سرپرست وقت معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا عنوان کرد که مدیران برخی از سایت‌های قمار،پس از ارائه کد کاربری و واریز مبالغی پول توسط کاربران، سایت را بستند و پول را به جیب زدند.

طراحی و توطئه ای شوم برای خالی کردن جیب جوانان

معصومه فرخ نژاد،محقق و پژوهشگر آسیب‌ها و بزه‌های اجتماعی در تشریح تبعات و پیامدهای حضور و فعالیت کاربران در سایت‌های اینچنینی اظهار داشت: سودای ثروتمند شدن گاهی آنچنان روح و اندیشه جوانان را تسخیر می‌کند که هست و نیست آنها را بر باد می‌دهد.

وی افزود:بسیاری از پوکر بازان حرفه ای نیز بر این واقعیت تلخ اذعان کرده اند که در عقبه این سایت ها،توطئه نیرنگ و طراحی‌های شومی نهفته است که تاوان آن با برباد رفتن دارایی کاربر یا به اصطلاح قمار باز پرداخت می‌شود.

فرخ نژاد عنوان کرد:با توسعه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی،مخاطرات،تهدیدات و آسیب‌های اجتماعی نیز با رشد و افزایش هر چه بیشتری همراه شده است و این نارسایی‌ها و پیامدهای مخرب فناوری‌های مذکور تا جایی پیش رفت که سالها پیش تصمیم بر این شد تا پلیس تخصصی (فتا)برای  مقابله و برخورد با این پدیده شکل بگیرد.

وی افزود:یکی از عوامل اصلی در رغبت بزهکاران و خلافکاران به افعال هنجار شکنانه،مجرمانه و متخلفانه ناشی از عدم نیاز به حضور فیزیکی و دشواری‌های شناسایی فعالان اعمال خلاف معطوف می‌شود.

محقق و پژوهشگر آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی عنوان کرد:البته با تلاش شبانه روزی ماموران خدوم انتظامی و دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی،بسیاری از این هنجار شکنی‌ها در فضای مجازی شناسایی و با عوامل آن برخورد می‌شود،اما تردیدی وجود ندارد که به هر حال دشواری انجام بزه و اعمال مجرمانه در فضا‌های مورد اشاره به مراتب در عرصه و فضای ملموس اجتماعی کمتراست و همین احساس امنیت بیشتر باعث می‌شود که مجرمان با انگیزه و رغبت بیشتری در این فضا پیگیر اعمال خلافکارانه خویش شوند.

فرخ نژاد گفت:آسیب ها،تهدیدات و انحرافاتی که در فضای مجازی وجود دارد با تعدد و تکثر بسیاری همراه است که یکی از این موارد به قمار خانه هایی معطوف می‌شود که در فضاهای مورد اشاره فعالیت می‌کنند.

وی افزود:متاسفانه برخی با کوته فکری،ساده اندیشی و زیاده خواهی،طمع می‌کنند و رویای ثروتمند شدن در فضای مجازی را با تکیه به انجام بازی‌های قمار در این فضاها جستجو می‌کنند،غافل از اینکه نتیجه و ثمره این فعالیت ها،چیزی جز از دست رفتن دارایی و شکست‌های سنگین نخواهد بود.

محقق و پژوهشگر آسیب‌ها و بزه‌های اجتماعی عنوان کرد:گزارشات میدانی از پوکر بازان حرفه ای و کاربران فعال در این عرصه(قمار در فضای مجازی)موید این واقعیت است که مدیران سایت‌های مذکور با برنامه ریزی و طراحی توطئه ای شوم ،آنچنان فرد را درگیر بازی می‌کنند که انگیزه بسیاری برای حضور و فعالیت در این عرصه در آنها ایجاد می‌شود.

وی افزود:طراحی ساده بازی و سهولت برد در قمارخانه‌های مجازی در گام‌های نخست به نحوی کاملا هدفمند از سوی مدیران سایت‌های قمار طراحی می‌شود و بعد از چندین بُرد پیاپی و ساده،آرام آرام بازی با چنان دشواری و پیچیدگی هایی همراه می‌شود که جوانان قمارباز باید نه تنها مبالغی که به زعم خود برنده شده را باز گرداند بلکه هزینه‌های سنگین‌تری را نیز متحمل می‌شود و به واقع  فراتر از آنچه که برنده شده را پرداخت کند.

ضرورت اطلاع رسانی و آگاه سازی جوانان

محمد خدیری،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی ،با اشاره به لزوم ارائه هشدارهای جدی به جوانان و نوجوانانی که گمان می‌کنند با کلیک کردن‌ها در فضای مجازی قادرند به تمامی اهداف خویش نائل شوند،عنوان کرد:باید بصورت مدون،اصولی و مستمر،سطح اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جوانان این مرز و بوم تقویت شود و ارتقا یابد.

وی افزود:تجربه ثابت کرده،برخلاف تصور برخی که گمان می‌کنند با حضور در قمارخانه‌های مجازی از وضعیت اقتصادی مطلوب‌تری برخوردار می‌شوند،نه تنها در توانمندی مالی آنها تحول و تغییری رخ نداده بلکه آنچه را که به عنوان اندوخته نیز داشته اند پرداخت کرده اند تا تاوان باخت‌های سنگین خویش را پس از بردهای زودگذر، مقطعی و طراحی شده بپردازند.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت:تحقق فیلترینگ هوشمند،یکی دیگر از ضروریات فضای مجازی در جامعه ایران محسوب می‌شود و می‌طلبد دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط به عنوان اولویتی ویژه،تحقق این امر را تسریع کنند.

وی در خاتمه یادآور شد:تشدید آسیب ها،تهدیدات و مخاطرات فضای مجازی،لزوم اجرای فیلترینگ هوشمند را اجتناب ناپذیر می‌سازد،در غیراینصورت احتمال می‌رود در آینده شاهد عمق هر چه بیشتری از شدت آسیب ها،چالش‌ها و مخاطرات فضای مجازی خواهیم بود.

توسط: مدیر

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

چند خبر دیگر