شنبه 1 اردیبهشت 1403، 20 April 2024

تبلیغات
مشخصات عمومی پروژه بازسازی خانه عنصری
مشخصات عمومی پروژه بازسازی خانه عنصری
  • 7 سال و 6 ماه قبل - 18 آبان 1395 ساعت 12:22
  • تعداد بازدید: 2172

مشخصات عمومی پروژه بازسازی خانه عنصری

•  معمار مسئول: رامین مدنی
•  همکاران طراحی: فرزانه ایزدی، سوگل محرری
•  تاریخ: ۱۳۹۴-۱۳۹۲
•  نوع پروژه: مسکونی
•  مساحت سایت پروژه: ۲۵۰مترمربع
•  مساحت ساخته شده: ۶۰۰ مترمربع
خانه‌ی عنصری اما معماری برونگرا دارد، در واقع بناهای برونگرا بناهایی هستند که با فضای بیرونی خود، شامل عناصر شهری مثل گذر، مسیر و دیگر عناصر بیرونی در ارتباط مستقیم بوده و فضاهای داخلی آن نیز همین ارتباط را با فضای بیرونی دارند . این نوع بناها، هم در قالب معماری عمومی و بیشتر در مقابر و مساجد، امامزاده‌ها و مانند آن و هم در قالب معماری مسکونی ، در نقاط مختلف ایران ساخته شده اند و تفاوت بارزی که با بناهای دیگر بخصوص بناهای قسمت مرکزی ایران دارند، در عنصری بنام حیاط است . گونه ای از معماری مسکن با ویژگی هایی از قبیل، داشتن ارتباط بصری و فیزیکی مستقیم با فضای بیرون خانه، نداشتن حیاط گسترش در ارتفاع و سازماندهی فضایی نسبت به یک فضای دیگر مثل دالان است .
مادی نیاصرم نام یکی از مادی‌های شهر اصفهان است. این مادی در داخل شهر اصفهان در نزدیکترین فاصله نسبت به زاینده‌رود قرار گرفته است و پرآب‌ترین مادی اصفهان بوده است.این مادی از کنار پل مارنان سرچشمه گرفته با ادامه مسیر خود به سمت بزرگمهر به سه انشعاب تقسیم شده که یکی به شمت شاهزید(هشت بهشت شرقی) و دو انشعاب دیگر به سمت خیابان مشتاق دوم به شمت زمینهای کشاورزی رفته است.
خوب است بدانید: مادی به جوی‌ها و نهرهایی گفته می‌شود که جهت تقسیم مقداری از آب زاینده رود در شهر اصفهان در زمان صفویان توسط شیخ بهایی احداث گردید. نظریه‌ای هست که نام مادی را با قوم ایرانی ماد مربوط می‌داند و اینگونه نهرکشی را «روش مادی» می‌داند، به علت آنکه آب را از چاهها به صورت قنات به روی زمین آورده و جاری می‌ساختند، مشابه مادی‌های اصفهان را می‌توان در آمستردام و دیگر شهرهای تاریخی هلند دید، که در هلندی با نام خراخت (Gracht) معروفند. در هلند از مادی‌ها برای تقسیم آب، زهکشی و رد کردن آب اضافی استفاده می‌شود.
موقعیت زمین خانه عنصری به صورت شمالی-جنوبی می‌باشد که نورگیری از جنوب و دید به منظره‌ی مادی نیاصرم از شمال باعث شده، موقعیت خاص این پروژه را دو چندان کند.
 در طراحی خانه عنصری سرویس‌های بهداشتی در سمت چپ پلان و اتاق خواب‌ها در سمت راست پلان واقع شده اند وفضای نشیمن به صورت یک تونل در بین سایر فضاهای داخلی خانه قرار گرفته است.  تک تک قاب مربعی شکل پنجره‌ها در نمای بیرونی ساختمان به صورت تابلوهای نقاشی از درختان، کانال آب و فضای سبز اطراف آن می‌باشد که به کاربر این امکان را می‌دهد که جلوه‌ی بی نظیر از فضای سبز پیرامونش را در اوقات روز نظاره گر باشد.

 

توسط: امیر عباس

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
برچسب ها:
بازار آگهی
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

چند خبر دیگر