سه شنبه 29 اسفند 1402، 19 March 2024

تبلیغات
خزانه شاهی تخت جمشید
خزانه  شاهی تخت جمشید
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 30 آبان 1395 ساعت 09:49
  • تعداد بازدید: 2925

خزانه شاهی تخت جمشید

خزانه تخت جمشید، از چند اتاق نگهبانی و چند تالار بزرگ برای نگهداری از گنجینه شاهی تشکیل شده بود و از آثار حفاری‌های آن، می‌توان به دو نقش برجسته بزرگ از صحنه بار عام شاهی اشاره کرد که نمونه سالم آن در موزه ایران باستان می‌باشد. نقش آسیب دیده در گوشه ای از کاخ خزانه نگهداری می‌شود.

از این خزانه، هزاران لوح سفالی کوچک به اندازه کف دست کشف شده است که روی آنها مطالبی به خط عیلامی درباره کارگران و مقدار دستمزد آنها حک شده است. دلیل سلامت معجزه آسای این الواح‌این بوده است که این خشتهای خام در آتش برافروخته شده توسط اسکندر پخته شدو و به صورت خشت سفالی در آمدند. از روی همین الواح بود که معلوم شد کسی در تخت جمشید به بیگاری گرفته نمی‌شد و تمامی افراد از مزایای بیمه و حقوق عادلانه برخوردار بودند.

از نکات دیگر اینست که زنان پا به پای مردان در ساخت تخت جمشید همکاری می‌کردند و کارهایی از قبیل صیقل دادن نقوش برجسته و دوخت لباس سربازان به عهده آنان بود.[نیازمند منبع] همچینین زنان پس از زایمان از پاداشی بهره‌مند می‌شدند که مبلغ آن برای پسر آوردن دو برابر بوده است. از دیگر آثار کشف شده در خزانه، مهرهای سلطنتی با نقوشی از زورآزمایی پادشاه با موجودات افسانه ای، سینی و ظرف سنگی با طرح سر قو، مجسمه‌های شیر و ظرف بزرگ سه پایه ای هست که در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.

 

توسط: صبا

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید