سه شنبه 29 اسفند 1402، 19 March 2024

تبلیغات
ضرورت برخورد قاطع با رانندگان متخلف
ضرورت برخورد قاطع با رانندگان متخلف
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 3 آذر 1395 ساعت 17:45
  • تعداد بازدید: 1823

ضرورت برخورد قاطع با رانندگان متخلف

ضرورت برخورد قاطع با رانندگان متخلف

وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت تشدید نظارت و کنترل و برخورد قاطع با رانندگان متخلف تاکید کرد.
به گزارش بازار آذربایجان، عباس آخوندی با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس زائرین در محور اقلید گفت: مهمترین نکته داشتن نگاه سیستمی در این حادثه به منظور جلوگیری از درصد تکرار آن در آینده و توجه به ایمنی و آموزش سیستمی به کمیسیون‌های ایمنی راه‌های استان‌ها با هدف بررسی سانحه حتی در سطح استانی و منطقه‌ای است. 

هشتادمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل، داود کشاورزیان معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سردار امیری جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی و جمعی از نمایندگان وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن، تجارت، آموزش‌وپروش، بهداشت‌ودرمان، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و پزشکی قانونی برگزرا شد.

عباس آخوندی پس از استماع گزارش حادثه اتوبوس زائرین در محور اقلید که منجر به کشته شدن 28 نفر از مسافران این اتوبوس شد اظهار داشت: مهمترین نکته داشتن نگاه سیستمی در این حادثه به منظور جلوگیری از درصد تکرار آن در آینده و توجه به ایمنی و آموزش سیستمی به کمیسیون‌های ایمنی راه‌های استان‌ها با هدف بررسی سانحه حتی در سطح استانی و منطقه‌ای است.

 
وی افزود: رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با همکاری پلیس راهور برنامه زمان‌بندی نصب سامانه سپهتن را تهیه و مدت زمان لازم برای تجهیز راه‌های شریانی به این سامانه را مشخص کند.

 
به گفته وزیر راه و شهرسازی در روند تجهیز جاده‌ها به سامانه سپهتن ، نقاط ضعف این سامانه شناسایی و برطرف خواهد شد.

 
آخوندی با اشاره به تاثیر مستندسازی سوانح رانندگی طی سه سال اخیر تاکید کرد: بهتر است با دایر کردن کارگاه‌های آموزشی استانی یا منطقه‌ای و فعال کردن دانشگاه‌ها، توان تجزیه و تحلیل سوانح افزایش یابد.

 
رئیس کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به رفع نقاط پر تصادف در سطح راه‌های کشور اشاره کرد و گفت: اگرچه دستورالعمل شناسایی نقاط پرسانحه صادر شده است لذا با توجه به کمبودهای مالی باید رفع این نقاط از طریق زمان‌بندی مناسب تعقیب شود. همچنین مسئله ممنوعیت تردد اتوبوس‌ها از جاده‌های درجه دو و سه شاید مشکل باشد اما بهتر است علاوه بر معرفی راه‌های پرخطر به شرکت‌های حمل و نقل مسافر، در ادامه نظارت و کنترل تشدید شود.

 
وی در ادامه راه‌های روستایی را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: با روند افزایشی توسعه راه‌های روستایی در کشور میزان تصادفات در این جاده‌ها نیز به دلیل خلوتی و قابلیت رانندگی با سرعت بیشتر و استقرار کمتر پلیس رو به افزایش است، که باید مورد بررسی قرار گیرد.

 
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بهتر است سیستم کنترلESC اتوبوس‌ها در کارگروه مربوطه بحث شود و بر مبنای استانداردهای موجود مورد بررسی قرار گیرد. همچنین پیشنهاد همکاری مشترک وزارتخانه‌های بهداشت‌ودرمان و راه‌وشهرسازی برای مطالعه محل استقرار مراکز تروما نیز بسیار پرهزینه خواهد بود اما حداقل می‌توان با تهیه نقشه اولیه جانمایی و نقاط خلع را شناسایی کرد.

 
آخوندی خاطرنشان کرد: همیشه موافق برخورد قاطع با رانندگان متخلف هستم و باید با آنها برخورد قاطع شود به طور قطع سپهتن باید خلاء تبادل اطلاعات را پر کند.

 
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در ابتدای جلسه با یادآوری سالگرد روز جهانی یادبود قربانیان تصادف‌های رانندگی (سومین دوشنبه نوامبر) و پس از بحث و بررسی پیرامون دستور کار برگزار و جمع‌بندی‌های زیر حاصل شد :

 
گزارش اجمالی از تصادف‌های اتوبوس طی 6 ماهه نخست امسال ارائه و مصوب نشست 76 مورخ اول شهریور سال جاری کمیسیون امینی راه‌ها مبنی بر بازبینی مجموعه فرایندهای مرتبط با فعالیت اتوبوس‌های مسافری و اجرایی شدن راهکارهای مصوب مورد تائید قرار گرفت.

 
گزارش مشاور دبیرخانه در زمینه بررسی تحلیلی حادثه مورد 18 آبان واژگونی اتوبوس در محور اقلید- یاسوج ارائه و ضمن تائید گزارش پیشنهادهای پایانی گزارش به این شرح تصویب شد:

 
- در ارائه راهکارها جهت پیشگیری از وقوع حوادث مشابه، رویکرد سیستمی تعیین شود و به تقویت کل سیستم به‌صورت جامع توجه شود.

 
- کمیسیون‌های استانی نسبت به طرح موضوع تصادفات مهم در سطح استان و ارائه گزارش تحلیلی آن اقدام لازم به عمل آورند.

 
- برنامه زمان‌بندی سامانه سپهتن برای پایش تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پلیس راهور ارائه و 
مشخص شود در چه بازه زمانی شبکه راه‌های شریانی تحت پوشش قرار می‌گیرند.
 
- دبیرخانه کمیسیون با جمع‌بندی نتایج گزارش‌های تحلیلی تصادف‌ها نسبت به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها یا در سطح منطقه برای آموزش توان تحلیل و تجزیه تصادف‌های رانندگی اقدام لازم به عمل آورد ضمن اینکه استان‌ها در این رابطه از توان مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی استان بهره‌گیری کنند.

 
- با توجه به ابلاغ شیوه‌نامه شناسایی نقاط پر تصادف با تشکیل کارگروه نسبت به تهیه لیست راه‌های پرخطر اقدام و مراتب به شرکت‌های مسافربری جهت انتخاب مسیر تردد ناوگان به‌ویژه برای محورهای فرعی درجه دو سه که میزان تصادفات آن‌ها رو به افزایش است اعلام شود.
- موضوع استاندارد ESC )کنترل پایداری الکترونیک) برای اتوبوس‌ها در کارگروه ناوگان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

- در مورد تهیه نقشه جانمایی مراکز تروما مطالعات لازم با مشارکت وزارت بهداشت و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای انجام‌گرفته و تبادل اطلاعاتی لازم برای شناسایی نقاط خلأ صورت پذیرد.

 
- با شرکت‌های مسافربری که مرتکب تخلف شده‌اند برخورد جدی و قاطع از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای صورت گرفته و به کلیه شرکت‌های حمل‌ونقل و در سطح عموم اطلاع‌رسانی شود.

 
در ادامه جلسه گزارش اولیه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در مورد سفرهای اربعین سال جاری نیز ارائه شد که با انجام اقدامات زیرساختی همچون بهسازی راه، ایجاد پارکینگ‌ها امکانات اقامتی و پذیرایی برغم افزایش تعداد مسافران امسال نسبت به سال‌های گذشته در حدود 35 تا 40 درصد وضعیت تردد در سه منطقه مرزی مهران، چزابه، شلمچه و شبکه‌های منتهی به آن بهبودیافته است.

 
همچنین در دهه اربعین سال جاری از 10 تا 20 صفر نسبت سال گشته میزان کشته‌های تصادفات رانندگی از 194 به 210 نفر افزایش یافته است که استان‌های کرمانشاه، همدان، مرکزی و لرستان روند افزایشی و دو استان خوزستان و ایلام روند کاهشی داشته‌اند.

 
سپس موضوع واژه‌نامه تصادفات ترافیکی مطرح شد و با توجه به وجود دیدگاه‌های متفاوت در رابطه با موضوع، مقرر شد کارگروهی با عنوان بررسی آمار حوادث ترافیکی تشکیل و جمع‌بندی‌های لازم را برای تصمیم‌گیری در نشست آینده کمیسیون ارائه کند.

 
گزارشی از آخرین وضعیت پروژه برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه هادر ایران ارائه گردید و مقرر شد ارزیابی‌های لازم در کارگروه راهبری پروژه با حضور معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازیانجام و نتیجه به کمیسیون ارائه شود.

 
در پی واگذاری مسئولیت کارگروه فرهنگ و آموزش طبق مصوبه کمیسیون به آموزش‌وپرورش و با توجه به عدم فعالیت آن مقرر گردید در جلسه آینده گزارشی در این زمینه از سوی وزارت آموزش‌وپرورش ارائه گردد.

 
در پایان مقرر شد با توجه به تعیین روز 7 اردیبهشت‌ماه به‌عنوان روز ایمنی حمل‌ونقل، برنامه‌ریزی مناسب برای برگزاری مراسم شایسته این روز انجام و نتیجه برای تصمیم‌گیری در نشست آینده کمیسیون ارائه شود.

 

توسط: مدیر

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

چند خبر دیگر