پنج شنبه 9 فروردین 1403، 28 March 2024

تبلیغات
انجماد بدن پس از مرگ چگونه انجام می شود؟
انجماد بدن پس از مرگ چگونه انجام می شود؟
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 4 آذر 1395 ساعت 11:19
  • تعداد بازدید: 1493

انجماد بدن پس از مرگ چگونه انجام می شود؟

به گزارش بازار آذربایجان، ایده انجام این کار این است که مردگان را برای مدت نامحدود و تا زمانی که علم و فناوری‌های موجود بتواند آنها را دوباره زنده کند، نگهداری کنیم. با این روش شاید بتوان افراد را پس از مرگ نیز دوباره به زندگی بازگرداند و حتی بیماری‌هایی که سبب مرگ آنها شده را درمان کرد. اما در حال حاضر چنین فناوری وجود ندارد.

بر اساس گزارش موسسه سرما زیستی، یک سازمان آمریکایی که روش‌ سرما زیستی را اجرا می‌کند، هدف اساسی این روش دادن شانس دوباره برای زندگی به افراد و گسترش طول عمر آنها است. اما دانشمندانی که از این روش در مقیاس‌های کوچک‌تر برای مقاصد پژوهشی استفاده می‌کنند درباره استفاده از آن برای نگهداری انسانها پس از مرگ تردید دارند. این فرآیند شامل سه مرحله کلیدی آن هم در زمانی است که مرگ فرد به طور رسمی و قانونی اثبات شده باشد.

در مرحله نخست، بدن فرد مرده بلافاصله در حمام یخ قرار داده می‌شود. در همان زمان، از ماسک تهویه برای ادامه ارائه اکسیژن به اندام‌های بدن به خصوص مغز استفاده شده و از هپارین ضد انعقاد و CPR خودکار برای حفظ جریان خون استفاده می‌شود. در همین حین درجه حرارت بدن برای اطمینان از کاهش تدریجی مورد نظارت قرار می‌گیرد. در مرحله بعد، بدن منجمد می‌شود به این معنی که سلول‌ها و اندام‌های آن برای تغییر در دمای فوق العاده کم آماده می‌شوند.

این مرحله شامل جایگزین کردن مایعات بدن با عوامل ضد سرمازیستی است که در بدن تزریق شده و به عنوان ضد یخ عمل می‌کند و بدن را از آسیب‌های یخ زدگی محافظت می‌کند. حالا که بدن برای دمای فوق‌العاده پایین و سرد آماده شده، روند سرمایشی کنترل شده آغاز می‌شود. این آخرین مرحله قبل از ذخیره سازی طولانی مدت بوده که شامل خنک کردن تدریجی بدن است. پس از آن بدن در داخل یک کیسه عایق حفاظتی و بعد در داخل یک جعبه خنک کننده که در آن نیتروژن مایع در میزان ثابت وجود دارد قرار می‌گیرد. این روند به آرامی و در طی چند روز اتفاق می‌افتد تا زمانی که بدن به دمای منهای ۲۰۰ درجه سانتیگراد برسد.

قبل یا بعد از مرحله دوم، بدن برای تکمیل این روند به نزدیک‌ترین مرکز ذخیره سازی انتقال داده می‌شود. هنگامی که بدن برای ذخیره سازی آماده شد، داخل یک کپسول نیتروژن مایع قرار می‌گیرد. این کپسول‌ها نیروی خود را از برق تامین نمی‌کنند بنابراین هیچگاه با مشکل قطع برق مواجه نخواهند شد. روش دیگری که محققان از آن استفاده می‌کنندneuropreservation نام دارد که در آن تنها سر فرد فوت شده منجمد و نگهداری می‌شود تا در آینده دوباره بتوان به آن جان تازه بخشید.

محققان پیشتر از این روش برای نگهداری تد ویلیامز بازیکن بیس بال  که در سال ۲۰۰۲ درگذشت استفاده کردند و سر وی را به امید روزی که بتوان آن را مجددا احیا کرد منجمد کردند. در نهایت بازگردانی مردگان به زندگی و دادن جان دوباره به آنها هنوز هم جنبه داستان‌های تخیلی و غیر واقعی را داشته و برخی هنوز هم با این فرضیه به شدت مخالفت می‌کنند و آن را خلاف مسائل اخلاقی می‌دانند. شاید برای اثبات این فرضیه سالها زمان نیاز باشد و در این سالها باید به تماشای پیشرفت روز افزون علم و فناوری نشست.

توسط: امیر عباس

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

چند خبر دیگر