سه شنبه 29 اسفند 1402، 19 March 2024

تبلیغات
آب معدنی
آب معدنی
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 15 آبان 1395 ساعت 21:23
  • تعداد بازدید: 2108

آب معدنی

قبل از خرید آب معدنی زیر آن را نگاه کنید.
عدد درج شده زیر بطری به چه معنی است؟

وقتی آب معدنی می‌خرید گمان می‌کنید آبی سالم می‌نوشید اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که شاید آب درون بطری سالم باشد اما آن چیزی که می‌تواند مشکل آفرین شود پلاستیک بطری‌هاست. 

در زیر تمام بطری‌ها عددی درج شده* که نشانه کیفیت پلاستیک آن بطری و *سمی بودن یا نبودن* آن است. این عدد که بین یک تا ۷ است معمولا در میانه مثلثی قرار دارد که نشانه قابل بازیافت بودن بطری پلاستیکی است. با این اعداد و معنی هر یک آشنا شوید:


عدد ۱ : این نوع پلاستیک رایج‌‌ترین نوعی است که در دنیا برای بطری آب معدنی استفاده می‌شود و حاوی ترکیب شیمیایی پلی اتیلن ترفتالات است که می‌تواند سبب آزاد شدن گاز‌تری اکسید آنتیموئین شود. 
مواجهه طولانی مدت با این ماده می‌تواند سبب حساسیت راه‌های تنفسی و پوست شود و عامل بروز اختلالات قاعدگی و سقط جنین در زنان است. در صورتی که تنها یکبار از این بطری استفاده کنید مشکلی پیش نمی‌آید اما اگر از آن به دفعات استفاده کنید این گاز از آن پخش شده و می‌تواند بیماری‌زا باشد.
*شماره‌های ۳،۶،۷*
*بدترین* نوع پلاستیک مصرفی در بطری آب معدنی انواعی هستند که زیر آن اعداد ۳،۶ یا ۷ درج شده است. *عدد ۳* به معنی وجود PVC است که برای سلامت انسان و محیط‌زیست خطرناک است و معمولا در بطری‌های آب معدنی استفاده نمی‌شود.

*عدد ۶* به معنی وجود پلی استرن است که حاوی استیرن بوده و *برای مغز سمی است و به سیستم عصبی آسیب می‌زند*. در مواد پلاستیکی از این نوع تیپ ریختن مایعات گرم یا گرم کردن خود ظرف ممنوع است زیرا سبب آزاد شدن مواد شیمیایی در آن می‌شود.

*نوع ۷* حاوی بیسفنول A است که سبب *اختلالات هورمونی* می‌شود و در کاهش تدریجی ترشح هورمون استروژن در زنان دخیل است.

*شماره‌های ۲ ،۴ ، ۵*
 در صورتی که زیر بطری *عدد ۲* درج شده باشد یعنی این بطری حاوی مواد شیمیایی مضر نیست و حتی به طبیعت و محیط‌زیست هم آسیبی نمی‌رساند. البته این نوع بطری هم قابل بازیافت است و نباید بیش از یکبار از آن استفاده کرد. در صورتی که زیر بطری *عدد ۴* باشد یعنی پلاستیک آن هیچ ماده سمی را وارد آب درون بطری نمی‌کند. البته تنها در صورتی که درون بطری آب باشد و به همین دلیل توصیه می‌شود داخل آن مواد دیگری نریزید.

*عدد ۵* مناسب آب معدنی نیست و گرچه پلاستیک سالمی است اما *برای ماست یا شربت* استفاده می‌شود.
حال که این مطلب را خوانید قبل از خرید آب معدنی ابتدا نگاهی به کف آن بیاندازید.

توسط: نفس

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید