جمعه 10 فروردین 1403، 29 March 2024

تبلیغات
شباهت عجیب میان سلول های انسان و ستاره های نوترونی
شباهت عجیب میان سلول های انسان و ستاره های نوترونی
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 25 آبان 1395 ساعت 09:17
  • تعداد بازدید: 1777

شباهت عجیب میان سلول های انسان و ستاره های نوترونی

شباهت عجیب میان سلول‌های انسان و ستاره‌های نوترونی

اگر خودتان را با یک ستاره نوترونی مقایسه کنید، شاید به نقاط مشترک زیادی دست نیابید. ستاره‌های نوترونی – اجرام سماوی با میدان‌های مغناطیسی بسیار قوی – از هسته ستارگان فروپاشیده تشکیل یافته و چند سال نوری با زمین فاصله دارند. اما بر اساس تحقیقات جدید، ما یک وجه تشابه با این ستارگان داریم: هندسه ماده که تشکیل دهندۀ ماست. محققان دریافته‌اند که پوسته (یا لایه‌های بیرونی) یک ستاره نوترونی شکلی شبیه به غشاهای سلولی ما انسان‌ها دارد. یافته فوق را میتوان اینطور تفسیر کرد که علی رغم تفاوت‌های اساسی، انسان‌ها و ستاره‌های نوترونی هر دو محدود به هندسه یکسانی هستند. 

یکی از محققان و اخترفیزیکدانان به نام چارلز هاروویتز از دانشگاه ایندیانا در بلومینگتون گفت: « مشاهده اشکال مشابه در چنین سیستم‌های کاملا متفاوتی نشان می‌دهد که انرژی سیستم میتواند به شکل آن هم بستگی داشته باشد.» ما برای درک این یافته نیاز داریم تا سریعاً وارد دنیای عجیب و غریب ماده هسته‌ای شویم که محققان آن را ماکارونی هسته‌ای می‌نامند، زیرا بیشتر به اسپاگتی و لازانیا شباهت دارد. این ماکارونی هسته‌ای به خاطر نیروهای دافعه در پوسته متراکم ستاره نوترونی پدید می‌آید. 

آن نیروها با نیروی قوی‌تری رقابت کرده و کوارک‌ها را کنار هم نگه می‌دارند. به عبارت دیگر، دو نیروی قدرتمند بر علیه یکدیگر کار می‌کنند و ماده‌ی متشکل از ذرات گوناگون را برای ایجاد ساختاری داربست مانند تحت فشار قرار می‌دهند.اکنون یافته‌ی جدید گویای آن است که این ساختارهای ماکارونی شکل، شباهت زیادی با ساختارهای درون سلول‌های زیستی دارند، گرچه تفاوت‌های بسیار وسیعی با هم دارند.  شما میتوانید ساختارهای ER زیستی (سمت چپ) و ستاره‌های نوترونی (سمت راست) را در این عکس ببینید.

ترجمه: منصور نقی لو

توسط: نفس

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
برچسب ها:
بازار آگهی
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید