پنج شنبه 30 فروردین 1403، 18 April 2024

تبلیغات
ابتلا به ایدز سه کارمند بهداشت ودرمان مازندران هنگام انجام وظیفه
ابتلا به ایدز سه کارمند بهداشت ودرمان مازندران هنگام انجام وظیفه
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 6 آذر 1395 ساعت 16:42
  • تعداد بازدید: 1358

ابتلا به ایدز سه کارمند بهداشت ودرمان مازندران هنگام انجام وظیفه


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران گفت که سه نفر از کارمندان بهداشت ودرمان استان هنگام انجام وظیفه و ارائه خدمات به بیماران مبتلا به ایدز در پنج سال اخیر ، خود نیز به این بیماری مبتلا شدند .

محسن اعرابی امروز شنبه در کارگروه بانوان و خانواده استان مازندران در ساری افزود :یکی از راه‌های انتقال بیماری ایدز به افراد انتقال خون از طریق سرنگ است . 
وی ادامه داد : متاسفانه این سه نفر هنگام انجام خدمات درمانی به مبتلایان به ایدز در مراکز درمانی احتمالا به دلیل وارد شدن سرنگ سرم یا سوزن آمپول خون آلوده این بیماران ، مبتلا شدند. 
معاون بهداشتی مازندران با تاکید بر اینکه پرسنل بهداشت و درمان بخاطر سر و کار داشتن با بیماران مبتلا به ایدز از گروههای در معرض خطر به این بیماری به شمار می‌روند، افزود : اطلاعات و حفاظت از خود در بین نیروهای بهداشتی نیز متاسفانه ضعیف و کم است . 
هم اکنون 314 بیمار اچ آی وی مثبت در مازندران شناسایی شده است

 ✔اتفاق‌های ناخوشایند و جدید ایدز در راه است 
اعرابی از تغییر رویه ابتلای به ایدز در کشور و مازندران به عنوان اتفاق‌های جدید و ناخوشایند در خصوص این بیماری نام برد و افزود : تغییر سن ، جنس و نوع ابتلای از تهدیداتی است که در این بیماری شاهدیم .
وی گفت که پیشتر مبتلایان به ایدز در سنین 25 تا 40 سال قرار داشتند و اکنون سن ابتلا به 15 تا 24 سال کاهش یافته است . 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تا قبل از سال 94 عمده راه‌های انتقال ویروس این بیماری از طریق تزریق در معتادان بود و افزود : 17 درصد دلیل ابتلا به ایدز افراد در سالهای قبل از طریق جنسی بود . 
وی 45 درصد راه انتقال بیماری ایدز را اکنون از طریق تماس جنسی اعلام کرد و گفت : همچنین با تغییر جنسیت ابتلا ، در حال حاضر ابتلای زنان به این بیماری در حال افزایش است . 
 ✔ابتلا 2 نوزاد از مادران مبتلا به ایدز سال گذشته در مازندران 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از جمله نگرانی‌های پیش رو برای کنترل و مقابله ، حرکت این بیماری در نسل‌های آینده اعلام کرد و افزود : سال گذشته 2 نوزاد از مادران با اچ آی وی مثبت در استان متولد شدند . 
وی ادامه داد : خوشبختانه با انجام اقدامات به موقع این بیماری به این نوزادان منتقل نشد . 
اعرابی شناسایی و درمان کامل 90 درصد مبتلایان به اچ آی وی مثبت را از جمله برنامه‌ها و اهداف کاری وزارت بهداشت و درمان در جامعه دانست و گفت که کانون‌ها و افراد پرخطر در این زمینه مورد هدف هستند .
 ✔نگرانی‌ها از پایین آمدن سن تجربه جنسی در جامعه 
معاون بهداشتی مازندران از پایین آمدن سن تجربه جنسی در افراد با عنوان 'وضعیت نگران کننده ' توصیف کرد و افزود : بررسی‌ها ازکشیده شدن تجربه‌های جنسی در دبیرستان‌ها نشان می‌دهد . 
وی ادامه داد : حفاظت نشدن این تجربه‌های جنسی در سنین پایین بدنبال خود ابتلا به اچ آی وی مثبت را افزایش می‌دهد . 
اعرابی تاکید کرد که باید با شناسایی گروه‌های پرخطر در کانون‌های پرخطر همچون جوانان در محل‌های تجمعی همچون پادگان‌ها ، دانشگاهها و خانواده معتادان و زندانیان ، به دنبال شناسایی مبتلایان و آگاهی سازی مردم باشیم . 
براساس آمارهای رسمی 31 هزار و 900 نفر مبتلا به اچ آی وی مثبت در کشور شناسایی شدند که پیش بینی می‌شود 2 برابر این آمار نیز شناسایی نشده در جامعه باشند . 
ایدز یک بیماری کشنده است که با ویروس اچ آی وی HIV ایجاد می‌شود و با ورود این ویروس به بدن از طریق تماس جنسی ، تزریق خون آلوده و بند ناف جنین ، قدرت دفاعی بدن روز به روز کاهش می‌یابد و هر میکروبی فرصت بیمارکردن فرد را پیدا می‌کند .

توسط: مدیر

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید