سه شنبه 29 اسفند 1402، 19 March 2024

تبلیغات
صدور مجوز شکار پرنده و گراز
صدور مجوز شکار پرنده و گراز
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 29 آبان 1395 ساعت 18:24
  • تعداد بازدید: 1688

صدور مجوز شکار پرنده و گراز

صدور مجوز شکار پرنده و گراز

به گزارش بازار آذربایجان، به نقل از ایرنا، فرهاد دبیری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دستورالعمل صدور مجوز شکار پرنده برای 10 استان تهیه و ارسال شده است، این پروانه در استان هایی مانند آذربایجان‌های غربی و شرقی که جمعیت پرنده نسبتا بالایی دارند، صادر شده است.
دبیری تاکید کرد: البته پروانه هایی که در این استان‌ها هم صادر می‌شود بسیار محدود و در حد کنترل شده است.
وی ادامه داد: دستورالعمل صدور پروانه شکار صادر شده و ادارات کل محیط زیست استان‌ها به مرور اقدام به صدور پروانه شکار می‌کنند.
این مقام حفاظت از محیط زیست درباره شکار چهارپایانی مانند کل و بز، قوچ و میش گفت: فعلا دستورالعملی در این باره صادر نشده است. باید وضعیت جمعیت این چهارپایان مورد بررسی قرار گیرد بعد از آن در این زمینه تصمیم اتخاذ خواهد شد.
صدور مجوز برای شکار گراز وحشی
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گراز جزو حیوانات زیانکار است و از جمعیت بالایی هم برخوردار است که این بالا بودن جمعیت موجب حمله به مزارع و باغات و بروز آسیب به کشاورزان می‌شود.
وی افزود: از این رو برای کنترل جمعیت این حیوان و جلوگیری از آسیب زدن به باغات و مزارع هم مجوز شکار و هم دفن صادر می‌کنیم.
دبیری با بیان اینکه برای میرشکارها مجوز دفن و برای اقلیت‌ها مجوز شکار صادر می‌کنیم، گفت: مجوز شکار برای گراز از قدیم هم همینطور بوده است.
وی اظهار کرد: به رغم اینکه مجوز شکار برای گزار صادر می‌شود اما با این وجود میزان رشد جمعیت این حیوان همچنان از برداشت آن بیشتر است.
دبیری درباره نحوه صدور مجوز برای شکار گراز توضیح داد: موسساتی که هم امکانات و هم صلاحیت شکار دارند با ادارات کل استان‌های خوزستان و بخش‌های شمالی کشور که زیستگاه گراز است، قرار داد می‌بندند که بر اساس آن توافق می‌شود تعداد گزارهای شکار شده را اعلام کنند تا بعد از آن مجوز صادر شود.
وی اظهار کرد: در مورد شکارهای منفرد این طور است که یک نفر پروانه می‌گیرد و بعد شکار می‌کند اما غیر از آن مواردی داریم که موسسات در قالب قرارداد این کار را انجام می‌دهند.
دبیری گفت: در این روش برای این موسسات برای شکار زمان تعیین می‌شود، مثلا توافق می‌کنند که دو یا سه ماه فرصت دارند در یک منطقه تعیین شده گراز شکار کنند بنابراین بیشتر و خارج از زمان و مکان تعیین شده نمی‌توانند اقدام به شکار کنند.
وی تاکید کرد: زیرا مناطقی که جمعیت گراز زیاد شده و موجب آسیب رساندن به مزارع و باغات می‌شود مجوز شکار صادر می‌شود و افراد می‌توانند فقط در این مناطق شکار کنند.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمام مراحل شکار با نظارت مامور سازمان محیط زیست انجام می‌شود و بعد از پایان زمان تعیین شده گزارش آن تهیه و به محیط زیست استان ارائه می‌شود.

توسط: مدیر

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

چند خبر دیگر