سه شنبه 28 فروردین 1403، 16 April 2024

تبلیغات
دستاوردی بزرگ در انتقال کوانتومی اطلاعات میان ماده و نور
دستاوردی بزرگ در انتقال کوانتومی اطلاعات میان ماده و نور
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 5 آذر 1395 ساعت 09:48
  • تعداد بازدید: 1730

دستاوردی بزرگ در انتقال کوانتومی اطلاعات میان ماده و نور

این دستاورد که توسط تیمی از مرکز تحقیقات ملی فرانسه و پلی تکنیک مونترال حاصل آمده ما را به عصری نزدیک‌تر می‌کند که در آن، شرایط برای انتقال اطلاعات با اصول کوانتوم مساعد است. رفتار ماده در مقیاس نانومتر به کمک فیزیک کوانتومی به بررسی می‌رسد. ماحصل تمامی این تلاشها، ایجاد شبکه‌های ارتباطی کوانتومی خواهد بود.

فیزیک کلاسیک در کامپیوترهای امروزی حکمفرمایی می‌کند. میلیاردها الکترون در کنار هم کار می‌کنند تا یک بیت اطلاعات حاصل آید. در فیزیک کوانتومی، تک تک الکترون‌ها به دلیل ویژگی خارق العاده شان مورد توجه اند. الکترون می‌تواند مقدار صفر، یک یا هر روگذاری از این دو حالت را اتخاذ کند. و این کیوبیت نام دارد، معادل کوانتومی بیت. کیوبیت‌ها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار محققان قرار می‌دهند.

“سلنید روی” بلوری است که اتم‌ها در آن بطور دقیق ساماندهی شده اند. علاوه بر این، “سلنید روی” ماده ای نیمه رسانا میباشد که بکارگیری ناخالصی‌های تلوریم در آن کار آسانی جلوه می‌کند. تلوریم خویشاوند نزدیک سلنیوم در جدول تناوبی محسوب می‌شود که حفره‌ها در آن به مانند حباب‌های درون یک لیوان به دام افتاده اند، این محیط از کیوبیت محافظت کرده و در حفظ دقیق اطلاعات کوانتومی آن برای مدت طولانی نقش موثری ایفا می‌کند.

توسط: صبا

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید