سه شنبه 29 اسفند 1402، 19 March 2024

تبلیغات
استفاده از قارچ و تنوع غذایی
استفاده از قارچ و تنوع غذایی
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 16 آبان 1395 ساعت 15:54
  • تعداد بازدید: 1928

استفاده از قارچ و تنوع غذایی

 


خواص متنوع قارچ‌های خوراکی به گونه ای است که می‌توان آنها را به عنوان یکی از مواد خوراکی غنی در برنامه غذایی گنجاند. 

پژوهشگران اعلام کردند قارچ خوراکی چه به صورت خام و چه پخته مملو از انواع فیبرهای لازم برای بدن است.

 همچنین قارچهای خوراکی حاوی انواع کربوهیدراتها نظیر نشاسته هستند.
 این قارچ‌ها نیز دارای مقادیری قند بوده که بخشی از آن قابل جذب است و بقیه آن به رشد باکتری‌های مفید در راست روده کمک می‌کند. 
قارچ سرشار از مواد لازم برای بدن است به همین دلیل در مطلب زیر 16 نوع غذا که با قارچ تهیه می‌شود را آموزش می‌دهیم. 


🍄1) طرز تهیه غذا با قارچ خشک:

 ابتدا قارچ خشک را به مدت دو ساعت در آب ولرم خیس می‌دهیم تا آب از دست رفته را به دست آورد و سپس از آن برای تهیه انواع غذاها مانند سوپ، خورشت قیمه و کرفس، پیتزا، قارچ پلو، و غیره استفاده می‌کنیم. 


🍄2) پیتزا قارچ: 

خمیر پیتزا را پهن کرده به سطح آن سس گوجه می‌زنیم، یک عدد پیاز رنده شده، مقداری قارچ صدفی، یک عدد فلفل دلمه ای خرد شده، دو قاشق چایخوری پودر آویشن (اورگانو) نمک و فلفل به مقدار دلخواه را تفت داده روی خمیر می‌ریزیم به طوریکه تمامی سطح خمیر پر شود سپس داخل فر گذاشته پانزده دقیقه بعد از فر در آورده و سطح آن را پنیر پیتزا می‌پاشیم و به مدت پنج دقیقه داخل فر می‌گذاریم در صورت تمایل می‌توان در موارد بالا از گوشت چرخ کرده و یا سوسیس و کالباس نیز استفاده کرد. 


🍄3) شنیسل قارچ صدفی: 

زرده و سفیده تخم مرغ را خوب هم زده صفحه قارچ را داخل آن می‌غلطانیم سپس با پودر سوخاری آغشته کرده 10 دقیقه منتظر می‌مانیم تا آب پس دهد. سپس داخل روغن داغ به اندازه ای که رنگ آن طلایی شود سرخ می‌کنیم. 


🍄4) کباب قارچ:

 ابتدا صفحه قارچ را با مقدار کمی روغن مایع یا چربی گوسفند چرب کرده و کمی نمک و فلفل و پیاز رنده شده و آبلیمو به آن اضافه می‌کنم سپس روی سیم توری پهن کرده و با حرارت ملایم گاز یا زغال به مدت کوتاه کباب می‌کنیم. 


🍄5) املت قارچ: 

مقداری قارچ را با یک عدد پیاز خرد شده در روغن تفت می‌دهیم هنگامی که قارچ‌ها در شرف پخته شدن بود مقداری گوجه فرنگی خرد شده و چند عدد تخم مرغ را به آن اضافه می‌نماییم و پس از افزودن نمک و ادویه جات املت آماده می‌شود. 


🍄6) قارچ سرخ شده:

 قارچ‌ها را در روغن کم (ترجیحا کره) به مدتی که رنگ آن طلایی شود سرخ کرده و به آن نمک، جعفری، سیر رنده شده و آبلیمو اضافه می‌کنیم و به حالت گرم صرف می‌نماییم. 


🍄7) خورشت قیمه قارچ:

 خورشت قیمه را بدون گوشت آماده می‌نماییم، یک ربع قبل از آماده شدن قارچ‌های خرد شده را به آن افزوده و در صورت تمایل برای این که خورشت طعم گوشت بدهد مقداری دنبه نیز به آن می‌افزاییم و منتظر می‌مانیم تا غذا آماده شود در انتها روی خورشت را با مقداری سیب زمینی سرخ شده می‌پوشانیم. 


🍄8) سوپ قارچ:

 مقدار لازم قارچ را با یک عدد سیب زمینی و یک عدد پیاز متوسط خرد کرده و همراه با دو لیوان آب یا آب گوشت روی اجاق می‌گذاریم تا کاملا بپزد سپس مقداری ورمیشل، هویج، نمک، فلفل، آبلیمو به آن می‌افزاییم تا حدود ده دقیقه بجوشد. سوپ آماده است. 


🍄9) شامی قارچ:

 300 گرم قارچ چرخ کرده را با 150 گرم آرد نخودچی، دو عدد تخم مرغ، یک عدد پیاز رنده شده و به مقدار لازم نمک، فلفل، زردچوبه و جوش شیرین مخلوط کرده و بعد به قطعات کوچک تقسیم نموده و سپس سرخ می‌کنیم. ساقه‌های قارچ که دیر پزتر هستند می‌تواند ماده اولیه جایگزین گوشت چرخ کرده در انواع غذاها باشد. 


🍄10) خوراک قارچ:

 دو عدد سیب زمینی متوسط را خرد کرده با روغن تفت می‌دهیم و قبل از سرخ شدن 300 گرم قارچ و دو عدد فلفل دلمه ای خرد شده را داخل آن ریخته و تفت می‌دهیم و مقداری پیاز داغ، زردچوبه، نمک، فلفل و یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به آن می‌افزاییم بعد سه عدد تخم مرغ و در صورت نیاز کمی سیر روی آن می‌ریزیم بعد از مدت کوتاهی غذای ما آماده است. 


🍄11) آبگوشت قارچ: 

کلیه موادلازم جهت پخت آبگوشت را آماده ساخته و مقدار کمی چربی گوسفند را به آن اضافه کرده و بجای گوشت از قارچ استفاده می‌نماییم توضیح اینکه حدود سی دقیقه قبل از برداشتن آبگوشت قارچ را با آن مخلوط می‌کنیم. 


🍄12) سالاد قارچ:

 200 گرم قارچ را به مدت 10 دقیقه می‌جوشانیم بعد از سرد شدن تکه تکه کرده و با گوجه فرنگی، خیار و فلفل دلمه ای خرد شده مخلوط کرده و فلفل و نمک و سس مایونز یا آبلیمو به آن اضافه می‌نماییم. سالاد آماده است. 


🍄13) کتلت قارچ:

 300 گرم قارچ چرخ کرده را با دو عدد سیب زمینی رنده شده و دو عدد تخم مرغ و مقدار لازم نمک، فلفل، زردچوبه و جوش شیرین مخلوط کرده و داخل تابه با روغن سرخ می‌نماییم

توسط: مدیر

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید