پنج شنبه 9 فروردین 1403، 28 March 2024

تبلیغات
بعد از مرگ چه اتفاقی برای بدن انسان می افتد؟
بعد از مرگ چه اتفاقی برای بدن انسان می افتد؟
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 18 آبان 1395 ساعت 10:06
  • تعداد بازدید: 1624

بعد از مرگ چه اتفاقی برای بدن انسان می افتد؟

فارغ از تفاوت‌های موجود در فرهنگ‌ها، بدن پس از مرگ درگیر فرآیند مشابه می‌شود. شاید این رویه کمی پیچیده باشد، اما برخی از این اتفاقات عبارتند از: اتفاق اول: آخرین ذخایر اکسیژن موجود در بدن تمام شده و فعالیت مغز همزمان با غیرفعال شدن اعصاب مغزی «افزایش چشمگیری» پیدا می‌کند، سپس ترشح هورمون‌هایی که عملکرد بدن را تنظیم می‌کنند، توسط مغز متوقف می‌شود. آخرین منابع انرژی بدن نیز استفاده شده و اسفنکتر (عضله‌ تنگ‌کننده‌) آزاد می‌شود. پس از آن، بدن ادرار و مدفوع داخلی را تخلیه می‌کند.

اتفاق دوم: در ۱۵ تا ۲۵ دقیقه پس از مرگ، توقف گردش خون موجب رنگ‌پریدگی پوست می‌شود. ضربان قلب نیز متوقف شده و به همین دلیل، خون در بدن پمپاژ نمی‌شود. در نتیجه، خون موجود در بدن در قسمت‌های پایینی تجمع می‌کند. در طول ۱۲ ساعت پس از آن، پوست به بالاترین میزان رنگ‌زدایی یعنی رنگ بنفش مایل به قرمز می‌رسد.

اتفاق سوم: کلسیم به سلول‌های عضلانی رخنه کرده و با پروتئین‌ها واکنش نشان می‌دهد که موجب انقباض ماهیچه‌ای می‌شود. این کوفتگی‌ عضلانی که به آن «جمود نعشی» یا «ریگور مورتیس» گفته می‌شود، در بین ۳ تا ۶ ساعت پس از مرگ آغاز شده و تا ۲۴ یا ۴۸ ساعت پس از آن ادامه پیدا می‌کند.

اتفاق چهارم: سلول‌های مرده و دی‌اکسیدکربن موجب افزایش سطح PH بافت پوستی می‌شود. این مساله موجب تضعیف غشای سلولی و باز شدن آن می‌شود. متعاقبا پروتئین‌ها و آنزیم‌های آزاد شده باعث تخریب بافت‌های مجاور خواهند شد. این درواقع همان فرآیند تجزیه است.

اتفاق پنجم: میکروارگانیسم‌ها شروع به تجزیه بدن می‌کنند. باکتری‌های موجود در معده و روده، اندام‌های داخلی را می‌خورند. این فرآیند «گندیدگی» نام دارد که «بوی تعفن» نیز به همان مربوط است. تجزیه آمینواسیدهای موجود در بدن نیز موجب پدید آمدن اسیدهای بدبوی دیگر می‌شود. برخی از حشرات که تمایل به تخمگذاری در بافت‌های فاسد شده را دارند، جذب این اندام‌ها می‌شوند. کرم حشره ظرف ۲۴ ساعت از تخم‌ها خارج شده و بتدریج ۶۰ درصد از بافت‌های بدن را در طول چند هفته مصرف می‌کنند.

اتفاق ششم: سرانجام کرم حشره در گوشت فاسد شده بدن سوراخ ایجاد کرده که باعث تخلیه مایعات و گازهای ناشی از تجزیه می‌شود. در طول یک ماه و نیم پس از آن، سوسک‌ها و قارچ‌ها بقایای بدن را می‌خورند. این فرآیند «پوسیدگی خشک» نامیده می‌شود که می‌تواند تا یک سال به طول انجامد. درنهایت تمام بدن بتدریج تجزیه شده و چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

توسط: مدیر

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

چند خبر دیگر