پنج شنبه 9 فروردین 1403، 28 March 2024

تبلیغات
25آبان سال 1293 قهرمان بزرگ انقلاب مشروطیت ایران خاموش شد.
25آبان سال 1293 قهرمان بزرگ انقلاب مشروطیت ایران خاموش شد.
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 26 آبان 1395 ساعت 23:01
  • تعداد بازدید: 1642

25آبان سال 1293 قهرمان بزرگ انقلاب مشروطیت ایران خاموش شد.

ستارخان

که مقاومتی حماسی را با گروهی اندک از یاران دلیرش از محله امیرخیز تبریز آغاز کرده ‌بود، با فداکاری و رشادت خود نقش بسزایی در پیروزی انقلاب مشروطه داشت. اما با روی ‌کار آمدن دولت سپهدار تنکابنی و با از راه رسیدن میوه‌چینان و دشمنان استقلال و آزادی برای فرونشاندن شور آزادیخواهی در مردم و جداکردن ستارخان از آنها، سردار ملی را به ‌پارک اتابک در تهران تبعید کردند و قانون خلع ‌سلاح مجاهدین را به‌اجرا گذاشتند.
پس از حمله به ‌محل استقرار سردار ملی و مجاهدان همراهش در پارک اتابک، ستارخان مجروح گردید و چهار سال بعد در بیست‌و پنجم آبان 1293 بدرود حیات گفت.
مردم تهران، سردار ملی را در شهر ری به‌خاک سپردند.

🔷لغتنامه ‌دهخدا در مورد ستارخان می‌نویسد: ستارخان روی ایران را در اوایل قرن چهاردهم هجری در تمام خارجه سفید گردانید… مقاومت سخت این شخص که از طبقه ‌سوم مردم بیرون آمده بود، در مدت یازده ماه تمام در مقابل چهل هزار نفر قشون بی‌رحم خونخوار دولتی، تولید حس احترام و اعجاب و تحسینی برای او و برای عموم ایرانیان در تمام دنیا نموده که نظیرش را در تاریخ ایران در دو سه قرن اخیر سراغ نداریم.

 

توسط: امیر عباس

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

چند خبر دیگر
اخبار و خواندنی ها
ستارخان که مقاومتی حماسی را با گروهی اندک از یاران دلیرش از محله امیرخیز تبریز آغاز کرده ‌بود، با فداکاری و رشادت خود نقش بسزایی در پیروزی انقلاب مشروطه داشت. اما با روی ‌کار آمدن دولت سپهدار تنکابنی و با از راه رسیدن میوه‌چینان و دشمنان استقلال و آزادی برای فرونشاندن شور آزادیخواهی در مردم و جداکردن ستارخان از آنها، سردار ملی را به ‌پارک اتابک در تهران تبعید کردند و قانون خلع ‌سلاح مجاهدین را به‌اجرا گذاشتند.