سه شنبه 29 اسفند 1402، 19 March 2024

تبلیغات
چرا ترامپ پيروز شد؟
چرا ترامپ پيروز شد؟
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 20 آبان 1395 ساعت 09:32
  • تعداد بازدید: 2001

چرا ترامپ پيروز شد؟

دونالد ترامپ در حالى امروز در میان شگفتى رسانه‌ها به کاخ سفید راه یافت که تقریبا تمام نظرسنجى‌ها کلینتون را پیروز انتخابات پیش بینى کرده بودند.
در تحلیل چرایى پیروزى ترامپ قطعا مولفه هاى مختلفى را باید در نظر گرفت. برخى از جنبه هاى دخیل در برآمدن پدیده ترامپ را مى توان اینطور برشمرد:

١. در سطح داخلى رأى به ترامپ بیش از آنکه رأى به او و جمهورى خواهان باشد، رأى به تغییرى جدى بود. در انتخابات امسال برنى سندرز دموکرات و دونالد ترامپ جمهورى خواه بسیار فراتر از تصورات تحلیلگران جریان اصلى عمل کردند. این دو اگر در همه چیز اختلاف داشتند، در یک چیز مشترک بودند: به چالش کشیدن سیاست هایى که دهه هاست در آمریکا دنبال مى شود: توسعه طلبى خارجى و در عین حال وابستگى به وال استریت در داخل.

٢. دیگر مولفه مهم در سطح داخلى، این بود که رأى به ترامپ، نه به طبقه حاکم در آمریکا بود. هرچند ترامپ نماینده فقراى آمریکا نیست، اما توانست خود را به عنوان نماد به چالش کشیدن گروه هاى فشار و سیاستمداران سنتى به تصویر بکشد. کنار رفتن سندرز (که شاید تنها کسى بود که مى توانست ترامپ را شکست دهد)، ترامپ را به تنها گزینه اعتراض براى طبقه متوسط و متوسط رو به پائین آمریکا بدل کرد. حمایت همه جانبه رسانه ها، سیاستمداران داخلى و خارجى، هنرمندان و دیگر متنفذین جامعه از کلینتون نه فقط کمکى به وزیر خارجه سابق نکرد، که احساس دور از دسترس بودن او را در میان آمریکایى‌ها تشدید کرد. مهمترین جمله در طول انتخابات شاید جمله اى باشد که یک هوادار ترامپ به تد کروز گفت: "به او رأى می‌دهیم، چون سیاستمدار نیست."

٣. در سطح داخلى یک عامل دیگر هم مهم بود: سندرم ویتنام، که هرچند بوش‌ها تلاش کردند آن را از بین ببرند، اما همچنان در ضمیر آمریکایى‌ها پابرجاست. طولانى شدن درگیرى هاى خارجى آمریکا، مردم را خسته کرده و امروز آن‌ها بیش از هر زمان دنبال رییس جمهورى اند که به جاى ماجراجویى خارجى، بهبود اوضاع اقتصادى را در اولویت قرار دهد. کاهش حمایت از ناتو و دیگر متحدان آمریکا از یکسو و بازگرداندن شرکت هاى آمریکایى به داخل خاک آمریکا وعده اى هوشمندانه بود که ترامپ با علم به خستگى مردم از هزینه کردن در بیرون مرزها، مطرح کرد.

٤. در سطح بین المللى، ظهور پدیده بیگانه ستیزى چون ترامپ را مى توان در ادامه موج رشد هراس از خارجى‌ها در غرب تحلیل کرد. گسترش تروریسم در جهان از یکسو و نفرت طبقه متوسط سفیدپوست از مهاجرین (چه خاورمیانه اى و چه لاتین ها) از سوی دیگر موجب شد تا وعده بستن مرزها به روى خارجى‌ها با اقبال مواجه شود. شعار "آمریکا را پس خواهیم گرفت" نمود این تفکر بود.

در مجموع مى توان گفت برآمدن ترامپ بیش از آنکه حاصل صلاحیت هاى این میلیاردر آمریکایى باشد، نتیجه بى صلاحیتى سیاستمدارانى بود که مدت هاست به عنوان اجراکنندگان سیاست هاى لابى گران، غول هاى تجارى و سرمایه داران خارجى شناخته مى شوند. ترامپ گفته بود "مى خواهیم این کشور را از چنگ لابى‌ها درآوریم."

توسط: امیر عباس

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

چند خبر دیگر