جمعه 10 فروردین 1403، 29 March 2024

تبلیغات
حال و هوای چهارراه استانبول 5 ساعت پس از ریزش "پلاسکو"
حال و هوای چهارراه استانبول 5 ساعت پس از ریزش "پلاسکو"
  • 7 سال و 3 ماه قبل - 30 دی 1395 ساعت 17:08
  • تعداد بازدید: 1694

حال و هوای چهارراه استانبول 5 ساعت پس از ریزش "پلاسکو"

با گذشت حدود پنج ساعت از حادثه ریزش ساختمان "پلاسکو"، عملیات امدادی در حالی در این محل ادامه دارد که نیروهای انتظامی نیز حضور پررنگی در کنار عوامل امدادی دارند.

به گزارش بازار آذربایجان به نقل از ایسنا خبرنگار حادثه، حریق در ساختمان پلاسکو در حوالی ساعت 8 صبح امروز آغاز شد؛ ساختمانی که پیش از این بیش از 10 بار از سوی کارشناسان آتش نشانی تذکر ایمنی دریافت کرده بود.

در مرحله نخست از عملیات، وقوع حریق در ساعت 7:59 به آتش نشانی اطلاع داده شد و در ساعت 8:1 نخستین تیم‌های آتش نشانی در محل حاضر شده و عملیات اطفای حریق آغاز شد. حریق از طبقات هشتم این ساختمان آغاز شده و چند طبقه را در بر گرفته بود که بعد از گذشت حدود دو ساعت آتش نشانان آن را مهار و به طور نسبی اطفاء کردند، اما در حالیکه بسیاری گمان می‌کردند حادثه حریق در ساختمان پلاسکو به خیر گذشته است، دقایقی بعد دوباره حریق این ساختمان را فراگرفت.

با آغاز حریق دوباره تیم آتش نشانی عملیات خود را آغاز کرده اما دقایقی از آغاز عملیات اطفاء نگذشته بود که وقوع چند انفجار پیاپی در طبقات فوقانی پلاسکو عملیات را وارد فاز جدیدی کرد، چرا که دقایقی پس از این انفجارها بود که ناگهان ساختمان 54 ساله پلاسکو که بسیاری آن را نماد تجدد در تهران و عمودی سازی می‌دانستند، ناگهان فرو ریخت.

فرو ریختن ساختمان پلاسکو حوالی ساعت 11:30 رخ داد و بسیاری از شهروندان که در طول خیابان جمهوری حضور داشتند شاهد ریزش این سازه عظیم بودند. پس از ریزش پلاسکو عملیات آتش نشانان وارد فاز جدیدی شده و عملیات اطفای حریق به عملیات جستجو و آوار برداری بدل شد و گفته می‌شود 20 تا 25 نفر از ماموران آتش نشانی در زیر آوار محبوس مانده‌اند و از سرنوشت آنها تا این لحظه خبری نیست.

تشدید محدودیت‌های ترافیکی، ازدحام جمعیت

با ریزش پلاسکو شمار زیادی از شهروندان که شاهد ریختن این ساختمان در خیابان جمهوری بودند از میدان جمهوری و از سوی دیگر میدان بهارستان به سمت این ساختمان حرکت کرده و دقایقی بعد جمعیت زیادی در اطراف این ساختمان حضور داشتند، بطوریکه  ازدحام جمعیت امدادرسانی و تردد خودروهای امدادی را با مشکل مواجه ساخته بود.

از همان دقایق نخست ریزش ساختمان، سردار حسین ساجدی نیا رئیس پلیس پایتخت و سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران در محل حاضر شده و فرماندهی عملیات را سردار ساجدی نیا عهده‌دار شد.

دقایقی بعد دیگر مسئولان از جمله محمدباقر قالیباف شهردار تهران، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، سید حسین هاشمی استاندار تهران، عیسی فرهادی فرماندار تهران و برخی از اعضای شورای شهر نیز در محل حاضر شده و در ساختمان مجاور ساختمان پلاسکو جلسه شورای مدیریت بحران شهر تهران تشکیل شد. در این شرایط همچنان برخی از شهروندان اصرار به حضور در محل داشتند که پلیس راهنمایی و رانندگی با افزایش ممنوعیت‌های ترافیکی برای چندمین بار از شهروندان خواست که از حضور در اطراف ساختمان پلاسکو خودداری کنند.

جستجوها ادامه دارد

از همان دقایق نخست ریزش ساختمان پلاسکو تا زمان مخابره این گزارش (که حدود پنج ساعت از حادثه گذشته)، عملیات جستجو در محل همچنان ادامه دارد. سردار حسین ساجدی نیا و سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در محل حاضر بوده و به سوالات و پیگیری‌های خبرنگاران پاسخ می‌دهند. پیگیری‌ها حاکی از این است که عملیات جستجو و نجات در کنار عملیات ایمن سازی در حال انجام است و احتمالا عملیات آواربرداری تا فردا نیز ادامه داشته باشد.

با توجه به اینکه ساختمان پلاسکو در مجاورت سفارت‌خانه‌های ترکیه و انگلستان واقع شده، تدابیر امنیتی در اطراف این مراکز نیز انجام شده است. در حال حاضر اطراف محل حادثه و معابر منتهی به آن مسدود شده و خیابان جمهوری از تقاطع فردوسی تا خیابان سعدی نیز به طور کامل مسدود بوده و ماموران پلیس با ایجاد داربست و نصب گونی‌های آبی رنگ بر روی آن محل را مستتر کرده و نیروهای غیر عملیاتی و غیر امدادی از محل خارج شده‌اند.

حدود دو ساعت پس از این حادثه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به عنوان نماینده حسن روحانی شخصا در محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو حاضر شده و در کنار وزیر بهداشت در جریان آخرین جزئیات حادثه قرار گرفته و دستورات لازم نیز در این زمینه صادر شد. وزیر بهداشت در حاشیه این حضور خود، به ایسنا گفت: تمامی امکانات، امدادی و درمانی در این زمینه مهیا است و مشکلی از این جهت وجود ندارد.

شمار زیادی از ایستگاه‌های آتش نشانی تهران در محل حادثه حضور دارند و علاوه بر آن نیروهایی نیز به شکل داوطلبانه از آتش نشانی شهرهای اطراف برای کمک و امدادرسانی در محل حاضرند.

خبرنگاران که در اواسط حضور خود در محل حادثه با مشکلاتی در اطلاع رسانی و تهیه خبر روبه‌رو بودند، با دستور سردار ساجدی نیا ساماندهی شده و در قسمتی از محل استقرار یافتند و مسئولان مختلف نیز به گفت‌وگو با آنان می‌پردازند.

همچنین چادرهای امدادی در دو نقطه از پیاده‌روهای خیابان جمهوری در مجاورت خیابان پلاسکو برپا شده و در حال حاضر آتش نشانان در حال برش و برداشتن سازه چند تنی ساختمان پلاسکو هستند.

همچنین ساختمان‌های مجاور ساختمان پلاسکو همچون مرکز خرید فردوسی، بازار کویتی‌ها، پاساژ پردیس و مغازه‌های مجاور به منظور ایمنی تخلیه شده است. امدادرسانی در این حادثه همچنان ادامه دارد و هر چند دقیقه یکبار شهردار تهران با حضور در بالکن ساختمان مجاور پلاسکو که جلسات ستاد بحران در آن تشکیل شده بر عملیات نظارت می‌کند.

توسط: مدیر

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

چند خبر دیگر