سه شنبه 29 اسفند 1402، 19 March 2024

تبلیغات
آمار تکان‌دهنده انجمن جامعه شناسی ایران از گسترش تن‌فروشی در ایران:
آمار تکان‌دهنده انجمن جامعه شناسی ایران از گسترش تن‌فروشی در ایران:
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 28 آبان 1395 ساعت 08:30
  • تعداد بازدید: 1711

آمار تکان‌دهنده انجمن جامعه شناسی ایران از گسترش تن‌فروشی در ایران:

آمار تکان‌دهنده انجمن جامعه شناسی ایران از گسترش تن‌فروشی در ایران:

📝 شرق: روز گذشته نشست «کار جنسی زنان، مواجهه با مسئله در ایران»، در انجمن جامعه‌شناسی ایران، با حضور دانشجویان و کارشناسان برگزار شد.
در پیش‌خبرهای منتشرشده درباره این نشست در سایت انجمن جامعه‌شناسی آمده بود: «گفته شده حدود ... باند روسپیگری یا کار جنسی در تهران وجود دارد. اینکه معنای «باند» در اینجا چیست و آیا صحت دارد یا خیر و تحلیل مواردی از این دست، در نشست گروه مسائل و آسیب‌های اجتماعی در انجمن جامعه‌شناسی به بحث گذاشته می‌شود که ضمن حضور رئیس اورژانس اجتماعی تهران و نگاهی به سیاست‌های مواجهه‌ای با این مسئله، یک گفت‌وگوی اسکایپی هم با دکتر سعید مدنی، نویسنده کتاب جامعه‌شناسی روسپیگری، داریم». انجمن جامعه‌شناسی ایران، موضوع «کار جنسی زنان؛ مواجهه با مسئله در ایران (تن‌فروشی)» را روز دوشنبه ٢٤آبان از ساعت ١٥ تا ١٧ در دستور بحث و گفت‌وگو قرار داد. این نشست با حضور دکتر حسین اسدبیگی و پیام روشنفکر در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، واقع در پل گیشا برگزار شد.

در ابتدای این نشست گفت‌وگوی ضبط‌شده اسکایپی با #سعید_مدنی، جامعه‌شناس و نویسنده کتاب #روسپیگری در #ایران، برای حاضران پخش شد. در بخشی از این مصاحبه، دکتر بخارایی با طرح این مسئله که عوامل روی‌آوردن به تن‌فروشی مشترک است، بیان کرد: «عواملی مثل فقر، اعتیاد زن یا شوهر، ازدواج اجباری و تنوع‌طلبی مردان و در مواردی بالا‌‌بودن عرضه تن‌فروشی و کم‌بودن موقعیت ازدواج می‌تواند از عوامل روسپیگری باشد. مطابق آمار، ٤٠ درصد مردان متأهل مشتری این قشر محسوب می‌شوند و مطابق گزارش بهزیستی، سن دختران تن‌فروش به ١٦ سال رسیده و سن فرار از منزل دختران به ٩ سال کاهش پیدا کرده است و باید در نظر داشت که فرار نیز می‌تواند از عوامل تن‌فروشی محسوب شود». 

وی افزود: «در ایران مطابق آمار ثبت‌شده، چند هزار زن خودفروش وجود دارد و از میان آنها ١٢درصد را زنان متأهل تشکیل می‌دهند. البته باید در نظر داشت این تنها بخشی از آمار است که ما به آن دسترسی داریم چراکه روسپیگری در کشور عملی مجرمانه است». در ادامه این گفت‌وگو، دکتر مدنی افزود: «درحال‌حاضر مسئولان کمی وجود دارند که این پدیده را در کشور انکار کنند، اما زمانی ما تلاش می‌کردیم که بگوییم پنهان‌کردن این آسیب مشکلی را حل نخواهد کرد. از طرفی نکته‌ای که بسیار حائزاهمیت است این است که مشکلات اجتماعی در کشور، چه تن‌فروشی و چه اعتیاد، ریشه‌های ساختاری دارند و برای همین، راه درمان و حل مسئله‌ای مثل اعتیاد را به‌سختی می‌شود پیدا کرد یا درمورد پدیده روسپیگری نمی‌شود راه‌حل درستی پیدا کرد چون سیاست‌های کلان و نادرست اقتصادی- اجتماعی، ما را به سمتی برده که پیداکردن راه‌حل سخت شود».

وی افزود: «از سال ٨٤ تا ٩٢ به‌طورکلی مسائل اجتماعی در کشور نادیده گرفته می‌شد، اما متأسفانه باید بگوییم درحال‌حاضر نیز رویکرد دولت‌ها با آسیب‌های اجتماعی آشتی‌جویانه نیست و مسائل اقتصادی نیز از دیدگاه‌های کلاسیک پیروی می‌کنند تا به حل رشد اقتصادی برسند و این در حالی است که مسئولیت اقتصادی در حوزه معیشت مردم وخیم است. به همین دلایل مجموعه روند موجود نمی‌تواند  حل‌کننده مسائل اجتماعی در کشور باشد، مگر اینکه دولت توجهی جدی به مسائل و امور اجتماعی هم‌شأن با مسائل اقتصادی داشته باشد». در ادامه این نشست، دکتر مدنی در پاسخ به دکتر بخارایی در رابطه با کشف باندهای تن‌فروشی در کشور افزود: «تخمین زنان تن‌فروش دشوار است. کلا نمی‌شود حتی از یک زن تن‌فروش مصاحبه دقیق علمی به عمل آورد.

توسط: مدیر

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

چند خبر دیگر