پنج شنبه 30 فروردین 1403، 18 April 2024

تبلیغات
منافذ پوست
منافذ پوست
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 7 آذر 1395 ساعت 15:18
  • تعداد بازدید: 1697

منافذ پوست

🌲منافذ پوست صورت به زبان ساده دود کش پوست هستند ،بطوریکه چربی هایی که زیر پوست توسط غدد یا سباسه ترشح میشود از طریق این منافذ ریز به سطح پوست می‌رسد وعلاوه بر تبادل حرارتی باعث مرطوب شدن سطح پوست هم میشود در ضمن این چربی تمام پوسته‌های صورت و آلودگی‌های محیطی مثل دود وگرد وخاک وغبار وغیر را در خود حل میکند .

🌲پس معلوم میشود هم غدد سباسه یا چربی برای پوست لازم است وهم این منافذ ریز که سبیوم از طریق آن بتواند به سطح پوست برسد لذا شستشوی پوست حداقل روزی دوبار در موارد طبیعی (پوست نرمال ) لازم است تا ترکیب سبوم وپوسته‌ها وآلودگی‌های محیطی از سطح پوست شستشو وبرداشته شود .

🌲مشکل منافذ صورت چیست؟

مشکل مواقعی است که این منافذ خیلی باز میشوند واز لحاظ ظاهری (ظاهر ونمای سطح پوست شخص ) برای این اشخاص مشکل ایجاد میکند .

🌲به چه علت این منافذ خیلی باز می‌شوند؟

🌱اولین علت ارث یا ژنتیک است .بعضی از افراد بطور سرشتی منافذ بازتری دارند وبخصوص در هنگام بلوغ به علت تغییرات هورمونی که ترشحات چربی پوست بیشتر میشود این حالت بیشتر بروز میکند .این افراد معمولا پوست چرب دارند ولی مواردی هم وجود دارد که پوست شخص خشک بوده ولی منافذ پوست باز است .

🌱دومین علت استفاده بیش از حد از کرمهای چرب کننده یا کرم پودر وسایر مواد آرایشی می‌باشد که به علت اینکه این مواد سطح پوست ومنافذ را می‌بندند سبوم ترشح شده از پوست نمی‌تواند از سطح آن خارج شود لذا منافذ پوست گشاد وباز میشود تا بتواند سبوم زیر پوست را به سطح پوست برساند . در خیلی موارد جوش‌های زیر پوستی بصورت اکنه‌های سرسفید یا سر سیاه هم ایجاد میشود ،لذا در این موارد اکیدا توصیه میشود که کمتر انواع کرمهای آرایشی وچرب کننده استفاده کنند واگر نیاز دارند از کرمهای آرایشی مناسب وفاقد چربی (آنهم در مواقع لازم ،نه خیلی زیاد)استفاده کنند . در افراد هم که پوست خشکی دارند یا کرم پودر خوب روی پوست پخش نمیشود میتوانند کرمهای مرطوب کننده کم چرب قبل از پخش کرم پودر استفاده نمایند.

🌱تجربه نشان داده است کسانی که زیاد از کرمهای آرایشی استفاده میکنند بطوریکه کرم پودر یا پن کک ویا سایر مواد آرایشی در تمامی ساعات روز روی پوستشان است ،در دراز مدت منافذ پوستشان بازتر میشود .لذا به کسانی که بطور ذاتی منافذ بازتری دارند خصوصا اگر پوست خیلی چرب هم دارند توصیه میشود اگر کرم پودر یا پن کک هم استفاده میکنند از نوع مناسب و سازگار با پوستشان آنهم بطور موقت وبرای ساعات محدودی باشد نه اینکه صبح تا شب یا روزی چند بار از این مواد آرایشی استفاده کنند.

🌱در صورتیکه پوست خشک دارند از مرطوب کننده‌های سبک وکم چرب (نه نوع چرب) ویا حتی از ضد افتاب‌های فاقد کرم پودر وفاقد چربی استفاده کنند، در ضمن کسانی که دچار این مشکل هستند وپوست چرب هم دارند حداقل روزی سه بار پوست صورت خود را با شوینده‌های مناسب بشویند .

🌲اگر همه این کارها را انجام دادند وباز مشکل حل نشد چه اقدامی باید صورت گیرد ؟

علاوه بر اجرای توصیه‌های بالا ،استفاده از کرم‌های حاوی اسید میوه (AHA)ده تا پانزده در صد ،حداقل سه ماه به صورت یک شب در میان توصیه می‌شود که البته در بعضی دیگر از افراد موثر نمی‌باشد.

🌲اگر با تمام موارد فوق مشکل حل نشد آخرین وبهترین راه لیزر آراف فراکشنال (ماهی یک بار و4 جلسه )است ، البته اگرفرد نتواند هزینه‌های لیزر را بپردازد میتواند میکرودرم ( 6تا8 جلسه )انجام دهد هر چند تاثیر میکرودرم از لیزر کم‌تر است ولی پس از لیزر میکرودرم بهترین تاثیر را در جمع کردن منافذ باز دارد ،البته حتی بعد از لیزر یا میکرودرم شخص باید به همان توصیه هایی که در بالا ذکر شد ، نیز عمل نمایند .

🌲 آیا میتوان با لیزر منافذ صورت را بطور کامل بست ؟

اولا بسته شدن کامل منافذ نه خوب است ونه امکان پذیر ،در واقع میتوان گفت لیزر باعث جمع شدن منافذ باز میشود،ولی میزان جمع شدن( درصد بهبودی) در افراد مختلف متفاوت است . در بعضی افراد این رضایت نسبی ومتوسط است (50 درصد اثر)ودر بعضی افراد رضایتمندی از درصد بالاتری برخوردار است .

توسط: نفس

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید