پنج شنبه 9 فروردین 1403، 28 March 2024

تبلیغات
سیگاری‌ها بخوانند
سیگاری‌ها بخوانند
  • 7 سال و 5 ماه قبل - 15 آبان 1395 ساعت 21:26
  • تعداد بازدید: 2238

سیگاری‌ها بخوانند

سیگاری‌ها بخوانند : هر ۵۰ نخ، یک قدم به سوی مرگ 

یک تحقیق جدید انجام شده که این‌بار توانسته نشان دهد با کشیدن هر یک سیگار چند جهش ژنتیکی رخ می‌دهد.

یک تیم تحقیقاتی که بوسیله دانشمندان در Los Alamos National Laboratory هدایت شده، نمونه‌های بافتی ۱۰۶۳ فرد غیرسیگاری و ۲۴۹۰ فرد سیگاری را بررسی کرده و جهش‌های DNA هر فرد را مورد نظر قرار داده است.

براساس این تحقیق مشخص شده است به ازای هر ۵۰ سیگاری که کشیده می‌شود، یک جهش اضافی در DNA در سلول‌های ریه فرد رخ می‌دهد. این یعنی اگر فرد روزانه یک بسته سیگار بکشد در یک سال، ۱۵۰ جهش اضافه را در هر سلول‌ ریه، ۹۷ جهش اضافه در هر سلول‌ حنجره، ۲۳ جهش اضافه در هر سلول‌ دهان، ۱۸ جهش اضافه در هر سلول‌ مثانه و ۶ جهش اضافه را در هر سلول‌ کبد تجربه می‌کند.

این جهش‌ها و تغییرات به خودی خود خطرناک نیستند اما هر کدام‌شان پتانسیل این را دارند تا به یک رشد سرطانی بدل شوند. در واقع سیگار کشیدن شبیه بازی رولت روسی است (بازی‌ای که در آن فرد بر سر مرگ و زندگی شرط‌بندی می‌کند، طی این بازی فرد یک گلوله را در هفت‌تیر قرار می‌دهد، خشاب را چندبار می‌چرخاند و بدون آنکه بداند گلوله کجاست هفت‌تیر را روی شقیقه می‌گذارد و ماشه را می‌کشد)؛ هر چقدر بیشتر سیگار بکشید شانس جهش ژنتیکی افزایش می‌یابد و امکان پدیدار شدن سرطان هم به همین شکل بیشتر می‌شود.
 

توسط: نفس

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید

چند خبر دیگر