پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403، 25 April 2024

تبلیغات
نخستین جایزه کتاب سال اسلام و ایران منطقه روس زبان برگزار شد
نخستین جایزه کتاب سال اسلام و ایران منطقه روس زبان برگزار شد
  • 7 سال و 6 ماه قبل - 12 آذر 1395 ساعت 21:46
  • تعداد بازدید: 1514

نخستین جایزه کتاب سال اسلام و ایران منطقه روس زبان برگزار شد

به گزارش بازار آذربایجان، این جایزه شامل سه بخش تالیف، ترجمه و تصحیح در منطقه روس زبان است و موضوعات مطالعات رشته‌های معارف اسلامی، تاریخ اسلام، پیامبر گرامی (ص)، رجال، اخلاق، علوم قرآنی، حدیث، ترجمه متون دینی، قرآن پژوهی و تفسیر، فقه و حقوق، علم کلام و فلسفه را در بر می‌گیرد.
در رشته مطالعات ایرانی نیز موضوع‌های جایزه شامل زبان و زبان شناسی ایرانی، مردم شناسی، تاریخ علم در ایران، شعر و ادب فارسی، تاریخ، هنر و معماری ایرانی، تاریخ و تمدن ایران باستان، ترجمه آثار اندیشمندان ایرانی و مطالعات ایران امروز بود.
یک گروه از برجسته‌ترین اسلام شناسان روسیه به سرپرستی پروفسور استانیسلاو پرزوروف اسلام شناس شهیر و عضو آکادمی علوم روسیه داوری آثار اسلام شناسی و یک گروه از برجسته‌ترین ایران شناسان روسیه نیز تحت سرپرستی پروفسور میخاییل نائومکین عضو آکادمی علوم این کشور ارزیابی و داوری آثار رسیده به دبیرخانه را به عهده داشتند.
بنا به اعلام روز جمعه رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی، مراسم معرفی آثار برتر و نفرات برگزیده در مراسمی با حضور شماری از مقام‌های علمی و فرهنگی ایرانی و روسی همزمان با نمایشگاه کتاب ادبیات تفکری مسکو در کتابخانه ادبیات خارجی (رودامینو) برگزار شد.
مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در سخنان خود در این مراسم، برنامه توسعه روابط فرهنگی دو کشور را یکی از اصلی‌ترین محورهای گسترش فراگیر همکاری‌ها خواند.
سنایی برگزاری نخستین جایزه کتاب سال در منطقه روس زبان را به عنوان یکی از برنامه‌های بنیادین با هدف معرفی بهترین آثار در حوزه اسلام و ایران برشمرد و تاکید کرد که ادامه این فعالیت در سال‌های آتی، زمینه ساز حضور نویسندگان و معرفی آثار بیشتری در این حوزه خواهد بود.
از دیگر سخنرانان این مراسم دکتر غلامرضا اعوانی رئیس انجمن حکمت و فلسفه، مجید غلامی جلیسه رئیس خانه کتاب، ایگورمانوخین رئیس دانشگاه زبان شناسی مسکو و دکتر علی اکبراف معاون انستیتو شرق شناسی روسیه و دبیر برگزاری جایزه کتاب بودند. 
جایزه اول بخش اسلام به ایوانف آ. آ. کتاب مسی و برنزی (برنجی) ساخت ایران در نیمه دوم قرن چهاردهم، مقام دوم آداماوا، آ. ت. کتاب چشم­انداز ایرانِ پیسِتسکی از انزلی تا تهران و جایزه سوم ام. گ. کاظیموف ازباکو (جمهوری آذربایجان) برای ترجمه کتاب رازی، نجم­الدین. مرصاد العبا اعطا شد.
در بخش ایران نیز مومینوف، آ. ک از آلماتی (قزاقستان) برای کتاب مذهب حنفی و تاریخچه آن در آسیای مرکزی جایزه اول را گرفت، دومتانِیوا- سلامت­ شایوا لولا ظریفونا برای فواید الفواد (1322-1308). سخنان (ملفوضات) شیخ چشتیه نظام الدین اولیاء، مرید حقیقی شاعر مشهور پارسی گوی هند امیر حسن دهلوی برگزیده دوم شد و جایزه سوم هم به یانیس اشوتس از انگلستان برای ترجمه کتاب قونوی، صدرالدین. مفتاح الغیب تعلق گرفت.
رایزنی فرهنگی سفارت ایران با همکاری دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی، موسسه خانه کتاب ایران، بنیاد بین المللی ایران شناسی و بنیاد مطالعات اسلامی مسکو، انستیتو اطلاعات علوم اجتماعی آکادمی علوم و انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم فدراسیون روسیه جایزه منطقه ای کتاب سال اسلام و ایران در حوزه روس زبان را برگزار کردند.

توسط: مدیر

منبع:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات

نظرات (0)

اولین نظر را شما ارسال کنید.

ارسال یک نظر

کد امنیتی

لطفا چند لحظه صبر کنید