یکشنبه 9 اردیبهشت 1403، 28 April 2024


مشخصات آگهی
تعداد بازدید: 135

نمایندگی فروش و تعمیر استپر موتور

مهرسام صنعت فروشگاه انواع استپ موتور نکات آموزشی برای خرید و تعمیرات استپر موتور Stepper motors مقایسه استپر موتور و سروو موتور

نام و نام خانوادگی:

مهندس باجلان

موقعیت:

تهران

تاریخ ارسال:

30 تیر 1402 ساعت 08:57

تاریخ انقضا:

31 تیر 1420

تلفن تماس:

02144455434

موبایل:

09122867438

پست الکترونیکی:

sales@mehrsamsanat.com

آدرس:

دفتر مرکزی : تهران , تقاطع آیت الله کاشانی و جنت آباد جنوبی , رو به روی مسجد نظام مافی , مجتمع اداری تجاری اترک , طبقه سوم , واحد 309 کارگاه : شهر قدس , بلوار تولید گران , بین صنعت سوم و چهارم , جنب ساختمان اداری نارنج , پلاک 191

متن آگهی

نمایندگی استپر موتور Stepper motors

مقایسه استپ موتور و سروو موتور (Stepper Vs. Servo)

 انتخاب بین سروو موتور و استپ (استپر) موتور می تواند یک چالش باشد که شامل بالانس بین فاکتورهای مختلف طراحی می باشد. هزینه آن، گشتاور، سرعت، شتاب و درایو همگی در انتخاب موتور برای کار شما تعیین کننده هستند.


تفاوت اولیه بین سروو موتور و استپر موتور

سروو موتور و استپر موتور در دو موضوع عمده با هم تفاوت دارند.
1- ساختار اولیه
2- نحوه کنترل 


استپر موتور تعداد زیادی قطب دارد؛ جفت های مغناطیسی قطب های شمال و جنوب، بوسیله آهن ربای مغناطیسی یا جریان الکتریکی (معمولا 50 تا 100 قطب) تولید می شوند. در مقایسه سروو موتور قطب های کمتری دارد (معمولا بین 4-12 قطب). برای هر قطب یک نقطه استپ برای شفت موتور وجود دارد. تعداد بیشتر قطب ها به استپر موتور اجازه می دهد تا بین هر قطب دقیق تر و صحیح تر حرکت کند، بنابراین به استپر موتور اجازه می دهد که بدون استفاده از فیدپک برای بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار گیرد. سروو موتورها اغلب نیاز به انکودر دورانی دارند تا موقعیت شفت موتور را شناسایی کنند، بخصوص اگر جابجایی های دقیق مورد نیاز باشد.


هدایت کردن سروو موتور به یک موقعیت دقیق با استفاده از سروو موتور بسیار ساده تر است. با یک استپر موتور یک پالس تکی درایو، شفت موتور را یک گام، از این قطب به قطب بعدی، حرکت می دهد. چون اندازه یک گام در یک موتور ثابت استريال حرکت به یک موقعیت دقیق تنها بسته به فرستادن تعداد پالس های صحیح دارد.


در مقابل، سروو موتورها اختلاف بین موقعیت کنونی انکودر و موقعیتی که به آنها فرمان حرکت به آن موقعیت داده شده است را می خوانند و جریانی که نیاز است به موقعیت دلخواه برسد ارسال می کنند. با شرایط موجود امروزه، کنترل استپر موتورها به مراتب ساده تر از سروو موتور های می باشد.


کاربردهای استپر موتور

کاربردهای زیادی در ماشین سازی و اتوماسیون صنعتی وجود دارند که با کنترلر دو محوری که اخیرا عرضه شده قابل انجام هستند و اگر بخواهیم برای همان کاربردها از PLC و HMI استفاده کنیم، باید چند برابر هزینه صرف شود. اگر در رشته اتوماسیون صنعتی فعالیت می کنید توصیه می شود ساعاتی وقت صرف کنید و دستور کار کنترلر دو محور را با دقت مطالعه کنید.


نمونه هایی از کاربردهای قابل پیاده سازی با کنترلر دو محور استپر موتور و سرو موتور:

دنده زنی و ساخت تایکوپ اتوماتیک
انواع Feeder
بوبین پیچ
لیبل چسبان اتوماتیک
دستگاه سیم بر و سیم لخت کن
قلاویز زن
دستگاه سیلک
تستر استپر موتور خودرو
دستگاه برش خاک
دستگاه تست خستگی فنر
انواع مارک زنی و سوراخکاری سه محور برای نقاط محدود
ایجاد حرکت های برنامه ریزی شده برای دوربین های عکاسی یا فیلم برداری


مشخصات است موتور 

تعداد سیم های استپر موتورها:
استپر موتور دو فاز و چهار فاز: 4 یا 5 یا 6 یا 8 سیم
استپر موتور سه فاز: 3 یا 4 یا 6 سیم
استپر موتور پنج فاز: 5 یا 6 یا 10 سیم


دقت چرخش انواع استپر موتور در مد Full step:
استپر موتور دو فاز ۱.۸ درجه معادل با ۲۰۰ پله در یک دور
استپر موتور سه فاز ۱.۲ درجه معادل با ۳۰۰ پله در یک دور 
استپر موتور پنج فاز ۰.۷۲ درجه معادل با ۵۰۰ پله در یک دور


دقت موتورهای Encoder دار:

با توجه به اینکه تغییرات دو فاز خروجی Encoder در هر سیکل جمعا دارای 4 تغییر وضعیت و لبه است، دقت در موتورهای Encoder دار در صورت استفاده از تمام لبه های سیگنال ها 4 برابر Resolution ذکر شده برای Encoder بر حسب پالس است. به همین دلیل در سرو موتورهای صنعتی در مد Position با فرض 1 بودن ضریب گیربکس الکترونیکی، تعداد پالسهای لازم برای چرخش موتور به میزان یک دور برابر با 4 برابر دقت نامی Encoder متصل به موتور است. به عنوان مثال در سرو موتوری با Encoder از نوع 2500 پالس و اگر ضریب گیربکس الکترونیکی 1 باشد، باید 10000 پالس اعمال شود تا موتور یک دور بچرخد. 


نکات قبل از خرید استپر موتور 

قبل از خرید هر درایور استپر موتور صنعتی ابتدا به موارد زیر توجه کنید:

1- استپر موتور انتخاب شده چند فاز و چند سیم است و آیا درایور از آن موتور پشتیبانی می کند؟ (مثلا استپر موتورهای دو فاز و پنج سیم را نمی توان به درایورهای دو فاز با چهار خروجی متصل کرد)


2- جریان مورد نیاز سیم پیچ های استپر موتور چقدر است و آیا درایور قابلیت تامین آن جریان را دارد؟


3- آیا محدوده تقسیمات پشتیبانی شده توسط درایور در یک دور موتور با نیاز جاری مطابقت دارد؟


4- محدوده تغذیه قابل اعمال به درایور چقدر است و آیا برای حداکثر دوری که با حفظ گشتاور در عمل به آن نیاز داریم مناسب است؟


5- حداکثر فرکانس پالس قابل اعمال به ورودی کلاک درایور چند هرتز است و ورودی کلاک از چه مدهایی پشتیبانی می کند؟


6- آیا منطق ورودی Enable یا Motor Free با منطق خروجی کنترلری که به درایور فرمان می دهد منطبق است؟


7- چه حفاظت هایی در درایور وجود دارد (مثلا حفاظت اتصال کوتاه) و آیا درایور در صورت خرابی احتمالی قابل تعمیر است و پشتیبانی دارد؟


گشتاور استپر موتور 

برای هر استپر موتور، عددی به عنوان گشتاور بر حسب واحدهای مختلف مانند N.m یا kgf/cm بیان می شود. برای درک بهتر این عدد، فرض کنیم شفت یک استپر موتور در وضعیت قفل به موازات افق قرار بگیرد و میله ای عمود بر شفت به آن متصل باشد و این میله هم در وضعیت افقی باشد. اگر وزنه ای را به سر این میله آویزان کنیم،


سوال این است که این استپر موتور تا چه وزنه ای را می تواند بدون اینکه بچرخد در حالت قفل نگه دارد؟
پاسخ این سوال به گشتاور موتور و جرم وزنه و فاصله آن از مرکز شفت بستگی دارد. یک استپر موتور با Holding Torque یا همان گشتاور وضعیت قفل برابر با 1kgf/cm می تواند در فاصله 1cm از مرکز شفت خود، نیروی 1kgf را عمود بر محور چرخش وارد کند. همین موتور می تواند در فاصله 10cm از مرکز شفت خود، نیروی 0.1kgf را عمود بر محور چرخش وارد کند. به همین ترتیب می توان در هر فاصله ای از محور موتور، حداکثر نیروی اعمال شده را محاسبه کرد. بنابراین در مثال اخیر با آگاهی از گشتاور موتور که به نوع موتور و مشخصات آن بستگی دارد و فاصله وزنه، میتوان حداکثر وزن قابل تحمل توسط استپر موتور را در فاصله مشخص محاسبه کرد.


اتصال کوتاه کردن سیم های یکی از فازهای استپر موتور، باعث ایجاد نیروی مخالف در برابر حرکت و وضعیتی مانند قفل شدن موتور می شود. از این خاصیت می توان بدون استفاده از مولتی متر برای تشخیص فازهای موتورهایی استفاده کرد که سیم پیچ فازها بصورت مجزا خارج شده باشند. مثلا در یک استپر موتور دو فاز و چهار سیم، از این روش می توان برای تشخیص هر یک از دو فاز استفاده کرد. در این شرایط اگر سیم پیچ های مربوط به دو فاز مختلف به هم متصل شوند، حالت قفل ابجاد نمی شود. در موتورهایی مانند استپر موتوهای دو فاز و پنج سیم که سیم پیچ ها بصورت داخلی به هم متصل شده اند، این روش برای تشخیص فازها قابل استفاده نیست.


این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تبلیغات
چند آگهی دیگر